Tveksam etik i mobilbranschen
Foto: Colourbox
Personligt | Ingemar Andréason

Tveksam etik i mobilbranschen

Telefonbranschens provisionsförsäljare lever på att få personer med ett avtal att byta till en annan operatör.

Publicerad 2013-04-15

Telefonbranschens provisionsförsäljare lever på att få personer med ett avtal att byta till en annan operatör. Hela upplägget är tveksamt. Säljarna har bra ordsvada och kan utan problem öka telefonkostnaden för kunden. När man klagar säger man att det bara denna månad det blir dyrare. Det finns exempel på att kostnaden ökat från 330 kr till 680 kr per månad. Man kan också säga att det är förskottsbetalning i ena fallet och i efterskott i det andra fallet. Ingen upplyser om att det telefonbolag man lämnar också vill ha ut en dryg extrakostnad. En uppföljning visar att det alltid blir dyrare att byta operatör om man går genom någon av dessa provisionsbaserade säljföretagen. Extra kostnader på över 1000 kr kan bli resultatet.

IP telefoni hemma som ersättning för telefonen på det fasta kopparnätet är tekniskt klart sämre. Den minskade kostnad man pratar om är uppäten av en massa extra avgifter. Företag och privatpersoner som gått över har nu också fått en mycket låg ljudkvalitet.

Om kunden går över till IP-telefoni där man alltså ersätter koppartrådarna med en låda för trådlös överföring lovas man gratis en liten dator. Denna dator har ett värde av ca 3000 kr och det avtal som då kommer blir saltad för att få igen pengarna.

Man måste polisanmäla när man inte får ordning på säljande företag. Företagen är snabba på att lämna till inkasso även om de orsakat felet. Det finns exempel på kunder som varit i affären 12 gånger utan att få ordning på upplägget. Problemet är att affärsetiken är mycket bristfällig. Det viktiga är att få ut provisionen. Att kunden är nöjd är helt sekundärt.

Att det är lönsamt att omvandla äldre avtal visar det stora antal telefonförsäljare som finns i Västerås gallerior. Genom att det är provisionsbaserad försäljning blir etiken satt på undantag. Man använder säljargument som att du får en telefon, dator eller något annat.

De kan också ta betalt även om man inte kan utnyttja servicen på grund av att kunden sitter fast i ett tidigare avtal. Man lockar också med ”gratis” telefon. När man konfronterar telefonbolaget angående kostnaden så kommer det direkt att de skall ha betalt för telefonen. Den var alltså inte GRATIS.

Att det är en lönsam verksamhet visar all den reklam man kör i TV och radio. Alla operatörerna är lika dåliga. Post & telestyrelsen har inte agerat som myndigheten borde. Det har medfört att det har utbildats en egen subkultur, där Telia, Tele2, 3 och Telenor inte installerar tillräckligt med antenner på sina master, låter bli att bygga i områden med få bosatta och lovar runt och håller tunt om unik täckning. Lokalradion har kartlagt bristerna och det är långt sämre än vad Post & Telestyrelsen tror att det är.

Post & telestyrelsen borde också titta närmare på företagens etik. Hela branschen med provisionssäljare, egna säljare och operatörer måste börja agera med kunden i fokus i stället för kortsiktig vinst. Man är duktig på att skriva bindande texter i ministorlek!

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas