Sitt och träna
Hälsa & medicin | Må bra
Foto Kristian Pohl

Sitt och träna

Sitta still och träna? Ja, det går alldeles utmärkt! Det är inte särskilt ansträngande men gör ändå stor skillnad för blodcirkulation, muskelstyrka och balans. Madelein visar oss hur man gör.

Madelein Månsson
Publicerad 2017-12-12

Bild 1

Vi börjar vår »sitt aktiv«-träning med att sätta oss skönt och bekvämt på en stol med ryggstöd. Låt båda fötterna vila plant mot golvet. Slappna av i axlar och armar. Lägg händerna på låren. Runda ryggen. Sjunk ihop lite. Luta dig bakåt. Känn var ryggstödet är. Blunda gärna, och andas lugnt och naturligt i tre andetag.

Bild 2

Därefter flyttar du dig längre fram på stolen. Sträck på dig och sitt rak i ryggen utan att använda ryggstödet. Känns det jobbigt att sitta så? Det här är att sitta aktivt. Du stärker och aktiverar din bålmuskulatur och förbättrar din hållning. Slappna av i axlarna. Fortsätt gärna att blunda, koncentrera dig på övningen. Tänk dig att du är en ryttare på en häst. Andas lugnt och naturligt ytterligare i tre andetag.
Flytta dig sedan tillbaka på stolen och luta dig igen mot ryggstödet, runda ryggen lite och slappna av. Upplev skillnaden då du nu sitter avspänt och låter kroppen vila mot ryggstödet. Du har nu gjort hela övningen. Kan det bli lättare?

Bild 3

Försök att sitta aktivt utan ryggstöd och rak i ryggen några minuter varje dag. Målet är att kunna sitta aktivt och bekvämt längre stunder utan ryggstöd. Rak i ryggen på ett naturligt och behagligt sätt.
Att sitta är det nya röka, brukar man säga. Kanske behöver det inte vara riktigt så drastiskt, men om du sitter mycket och under lång tid tar din kropp skada av det. Vi måste försöka röra på oss. Res dig ofta upp, helst var 30:e minut. Sväng och pendla lite med dina armar, gör lite knäböjs-gung eller gå några steg så har du vunnit mycket.
Kanske kan du lägga in lite köksträning? Det betyder att de glas och tallrikar som du använder ofta ska stå högt upp i köksskåpet eller långt ner så att du får sträcka på dig eller böja på dina knän för att ta fram en kastrull. Alla dessa små vardagsrörelser som vi gör ofta är positiva i vår ålder.

PS! Ju mer du sitter desto jobbigare blir det att resa sig. Kanske tycker du att det är jobbigt att resa dig upp? Försök i stället att tänka: Så bra! Nu fick jag en möjlighet att träna lite extra! Res dig upp och gå och hämta ett glas vatten, eller fjärrkontrollen, eller svara i mobilen som du med flit lagt en bit längre bort… Det är träning i vardagen!

 

 

Madelein Månsson
Publicerad 2017-12-12
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.