SPF Kärnans årsmöte 26 februari 2013

SPF Skåne
Publicerad 2013-03-01

Lars Petersson ny ordförande i SPF Kärnan Helsingborg

Avgående ordföranden, Jan Hult, konstaterade stolt att tvåhundratjugoåtta medlemmar hade mött upp. Det är nog inte många föreningar som kan ståta med sådana siffror. Men så var det också dukat och klart, med fastlagsbulle till alla.

Lars Peterson med Kerstin Nielsen som sekreterare, ledde årsmötet. Vid punkten ”Val av ordförande” kunde han själv klubba att han blivit vald till ny ordförande efter Jan Hult; något han tyckte kändes en aning märkligt. Dessförinnan beslöt årsmötet att styrelsen, förutom av ordföranden, ska bestå av ytterligare sex ledamöter. Den nya styrelsen som valdes består då av Lars Petersson, Ingrid Damserius, Kerstin Trygg, Hans Tenggren, Lars Åberg, Mats Olsson och Urban Lindberg. En styrelse som vi önskar lycka till!

Lars Petersson avtackade avgående ordförande Jan Hult med blommor och ”kluckande” påse och därefter avtackades att antal medlemmar med standar, silvernål och blomster. Medlemmar som gjort föreningen stora tjänster. Räknar man samman hur länge de verkat, blir det en mansålder enligt Jan. Det är tack vare alla dessa ideella insatser som föreningen är vad den är idag. Både Jan och Lars uppmanade därför alla att tänka igenom vad var och en skulle kunna hjälpa till med. För att travestera JF Kennedy: ”Fråga inte vad SPF Kärnan kan göra för dig, fråga vad du kan göra för SPF Kärnan!”

Lars Pettersson informerade också om turerna kring Folkets Hus. Inget definitivt beslut är tagit, så än så länge får vi hoppas att få vara kvar.

Som vanligt serverades kaffe och fastlagsbulle efter avslutat årsmöte, och alla kunde mätta och belåtna luta sig tillbaka för att lyssna till Gudrun Roth. Hon förde oss till sextiotalet med både tal och sång. Och visst mindes vi allt som hände under detta sekel, t.ex. uppförandet av Berlinmuren, avslöjandet av storspionen Stig Wennerström och månlandningen.

Att melodierna från då satt kvar hördes tydligt, många sjöng med i Claes-Göran, Gulli-Gullan, 34:an med flera andra från ”då det begav sig”. Lars mindes för sin del, när han avtackade Gudrun, att det var åtta års väntan på en lägenhet när han skulle gifta sig. Så allt var kanske inte bättre förr.

Lars-Gösta Hultberg

SPF Skåne
Publicerad 2013-03-01
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.