Apoteket: Vi har lyssnat på kritiken
Apotekets vd Ann Carlsson. Foto: Johan Töpel/Apoteket AB.
Nyheter | Gör om

Apoteket: Vi har lyssnat på kritiken

Apoteket drar nu tillbaka den efterfakturering som gjorts till drygt 14 000 Apodoskunder. 88 procent av de drabbade är 65 år och äldre.

Jan Arleij
Publicerad 2016-05-17

– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra. Vi borde redan från början tagit ansvar för det problem som vi själva skapat och vi ber våra kunder om ursäkt, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Kunder som berörs kommer att få information inom de närmaste dagarna.

Apoteket gjorde fel

Det var vid ett byte av IT-system för Apodos i maj 2015 som en felprogrammering gjordes.

Effekten blev att systemet drog av en summa av slutpriset som inte skulle dras av.

Kunderna skulle betala

Felprogrammeringen upptäcktes i mars, varvid Apoteket beslutade att kräva kunderna på den felande summan. Sammanlagt skulle två miljoner kronor drivas in.

Efterfaktureringen lades ovanpå den ordinarie fakturan som skickades ut i slutet av april och början av maj. Några kunder skulle betala upp till 2 000 kronor kronor extra, i ett fall 4 400 kronor.

Många svårt sjuka

Men nu har Apoteket alltså ångrat sig.

Många av de som skulle efterkrävas på pengarna är äldre och personer med demenssjukdom.

Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se

79 000 får Apodos

Totalt finns cirka 177 000 dospatienter i Sverige.

Av dessa får 79 000 sina läkemedel från Apodos.

Felfaktureringen gällde vissa läkemedel utanför läkemedelsförmånen.

Källa: Apoteket

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2016-05-17

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas