Att göra fel med mobilen är inte farligt
Foto:Kristina Wirén
Ekonomi & Pension | Teknik

Att göra fel med mobilen är inte farligt

Ett tiotal seniorer från Blekinge sitter på skolbänken. Alla har en mobiltelefon bredvid sig eller i handen. – Jag har problem! utbrister en herre. – Han har fått ett sms, säger en annan man.

Publicerad 2013-03-15

Skrattet breder ut sig bland seniorerna som denna dag deltar i en studiecirkel för att lära sig använda mobiltelefon. Med glatt humör och nyfikenhet tar de sig an uppgifterna tillsammans i SPFs lokal på biblioteket i Jämjö.
– Kommer ni ihåg pilarna som jag tjatar om hela tiden? Ni ska trycka på pilarna, säger cirkelledaren Jane Jonasson medan hon guidar deltagarna genom mobilernas menyer.

De lär sig bland annat att sms är korta textmeddelande som kan skickas mellan mobiltelefoner.
Alla deltagare har telefoner med knappar. De flesta har mobiler som viks ihop på mitten.
– Om det är en försäljare i telefon som man inte blir av med är det bara att slå ihop telefonen, säger cirkeldeltagaren Gull-Britt Johansson.
Hon visar hur lätt hon fäller ihop sin mobiltelefon och därmed avslutar samtalet.

Skräddarsydda studiecirklar
Studiecirkeln är en del i ett SPF-projekt på temat Bota seniorers datarädsla. SPF Östra Blekinge har sedan förra året arbetat med att aktivera sina medlemmar med ny teknik. Tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan och Seniornet Karlskrona har de skräddarsytt studiecirklar som handlar om att använda datorer, mobiltelefoner eller läs- och surfplattor för den som är ovan och som känner sig osäker.
Till en början arrangerade föreningen prova på-dagar där medlemmar fick testa datorer och mobiltelefoner.
– Det var bra för dem som känner osäkerhet inför att använda ny teknik. Vi märkte att en del ser dåligt, hör dåligt eller skakar och kan behöva hjälp när de ska använda mobiltelefoner eller datorer. Andra SPFare har fungerat som ambassadörer och hjälpt dem, säger Bengt Billemyr som är projektledare.

Kunskaper som underlättar vardagen
SPF Östra Blekinge har 320 medlemmar. Flera bor i glesbygd där banker, butiker och post lägger ned.
– Många samhällsfunktioner försvinner och vi blir piskade till att beställa tjänster via internet. Vi vill lära oss hela kedjan från att komma igång och veta hur tekniken fungerar till att kunna ha nytta av kunskapen i vardagen, säger Bengt Billemyr.
Medlemmar vill lära sig att använda internet till bankärenden, att beställa resebiljetter eller kommunicera med myndigheter.

Föreningen har tidigare haft renodlade datorkurser men aldrig tidigare satsat på dem som känt sig osäkra.
– En del tror att de förstör hela datorn om de trycker på fel tangent eller att pengarna försvinner om de gör fel i internetbanken. Därför var det bra med prova på-dagar, säger Bengt Billemyr.

Delaktig med ny teknik
Behovet av kunskap är skiftande. Medan en del bara vill kunna ringa med sina mobiltelefoner vill andra kunna använda dem som datorer och har så kallade smarta mobiler. Därför har studiecirklarna delats upp utifrån vad medlemmarna vill lära sig.
Cirklarna är populära och det är flera på gång. Föreningen vill även starta it-café och ge support till medlemmar som har datastrul.
– Framöver kommer vi att ha uppsamlingsheat för att se vilken efterfrågan det finns på mer kunskap, säger Bengt Billemyr.
Han får idel positiva kommentarer från seniorerna medan de knappar på sina mobiltelefoner. Cirkeldeltagaren Lennart Andersson tycker det är viktigt att lära sig ny teknik för att vara en del av samhället.
– Man blir oftare tillfrågad om vilken mejladress man har än hemadress, säger Lennart Andersson.
Seniorerna frågar och hjälper varandra när de bekantar sig med telefonerna. De lär sig bland annat hur de kan lägga till, ändra och radera kontaktuppgifter i mobilen. De reder ut grundläggande begrepp.
– Vi har fått en ordlista med alla mystiska ord, säger Gull-Britt Johansson och visar en lathund i vilken de kan göra egna anteckningar.

Våga göra fel
Cirkelledaren Jane Jonasson har i flera år lärt äldre om mobiltelefoner.
– Det handlar mycket om att de ska övervinna sin rädsla och det gäller för mig att förmedla att det inte är farligt att göra fel. Blir det för teoretiskt brukar jag väva in vardagsexempel för hur de kan använda tekniken. Det är viktigt att kunna ha möjlighet att följa med och känna sig delaktig i samhället, det kan till exempel handla om att sms-rösta i Melodifestivalen, säger Jane Jonasson.
Hon berättar att många äldre undrar hur de ska välja mobilabonnemang i en uppsjö av erbjudanden eller när försäljaren vill att kunden bestämmer sig direkt.
– Det är bra att veta hur mycket man ringer och oavsett hur bra erbjudandet är finns det alltid på operatörens hemsida eller hos deras kundtjänst. Därför är mitt råd att fundera i lugn och ro innan man binder upp sig, säger Jane Jonasson.
Senioren Elisabeth Öjing väntar med spänning på att få lära sig hur hon kan lyssna på radio i mobilen.
– Jag vill inte fråga barnbarnen om hjälp för de tröttnar när jag frågat om samma sak fem gånger, säger hon.
Hon visar telefonen som hon är mycket nöjd med. Hon förstår sig på den och den har en knappsats till skillnad från vissa andra.
– Jag köpte först en smart mobil men förstod inte alls hur jag skulle använda den och därför gick jag till butiken och sa att jag ville ha en alldeles vanlig »tant-telefon«, alltså en knapptelefon och nu har jag det.

Anna Smedberg

redaktionen@veteranen.se

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas