Husby på resa till Lappland
Hällristningar vid Nämforsen

SPF Dalarna
Publicerad 2012-07-03

Tidigt på onsdag morgon, den 13 juni, var vi 45 personer som påbörjade vår resa upp till Lappland. Vissa sträckor åkte vi buss och vissa sträckor åkte vi Inlandsbanan.
Vårt första mål var Fågelsjö i norra Dalarna. Sen fortsatte färden till Persåsen där vi blev guidade och underhållna av Leif Wikner. Färden fortsatte över Frösön till Östersund.
Dag två började i ottan, för 0711 skulle vi sitta på tåget för färd upp till Wilhelmina.
Eftermiddagen blev några innehållsrika timmar per buss.  Vi for utmed Malgomajsjön till Trappstegsforsen. Vidare upp till Fatmomakke och till Stekenjokk där det var två meter snö kvar i drivorna.
Efter middag i Saxnäs kom vi åter till Wilhelmina för nattvila.
Nästa förmiddag ägnade vi åt Wilhelmina för att på eftermiddagen åter ta tåget upp till Arvidsjaur. Vi besåg Lappstaden, över 80 kåtor mitt i stan, som fortfarande används av samerna vid vissa högtider. En fantastisk samlingsplats.
Nästa dag, som är dag fyra, åker vi med buss upp till Arjeplog. Vi ser kyrkan, Silvermuséet och åker upp på Galtisbuoda, en fjälltopp med otrolig utsikt. Bara bussresan upp dit var en upplevelse. Härifrån såg vi in i Norge och upp till Sarekmassivet. Alla fjäll var klädda med snö. Vi besökte även Båtsuoj skogssamecenter där vi fick bekanta oss med renarna. Vi såg mycket renar under hela vår resa. Dagen avslutades i Wilhelmina.
Sista dagen på vår resa var en bussdag. Vi stannade för bussfika vid Nämforsen. Där finns över 1 000 hällristningar. Vi fortsatte mot Höga Kustenbron och åt lunch på Spjutgården i Härnösand. När klockan var 19.30 på kvällen lämnade vi, trötta men mycket nöjda, bussen för att per fots eller bil ta oss sista biten till våra hem.

Inger Hag
Sekr. Husby SPF

WordPress – Fel

Det har uppstått ett kritiskt fel på webbplatsen.

Läs mer om felsökning i WordPress.