Husby SPF på resa öster ut
Landet runt | SPF Dalarna
Katarinapalatset

SPF Dalarna
Publicerad 2014-09-19

I början av september deltog 25 personer i en resa till S:t Petersburg. Detta är en resa som vi SPFare har pratat om länge och nu blev den av.

Tidigt på torsdagmorgon hämtade Gunnars Buss oss för transport ner till Arlanda.
Efter incheckning, växling och diverse kontroller satt vi till slut på planet och efter drygt en timme var vi i S:t Petersburg. Här mötte oss vår guide Alexander, en otroligt kunnig man som ville delge oss så mycket som möjligt.

Väl på vårt hotell, Oktiabrskaya fick vi våra rum, små men fräscha och så gick vi ner i matsalen och intog vår middag. Efter en liten promenad blev det sängen och John Blund, för en del bara sängen.

Förmiddagen på dag två ägnade vi åt en stadsrundtur med buss. Alexander berättade om alla byggnader som var ett måste att se, Peter-Paul fästningen, Kyrkan på blodet, Isakskatedralen, Vinterpalatset, Admiralitetet,
Nevskij Prospekt m m.
Efter lunch besökte vi Isakskatadralen, massor med guld, glitter och mosaik. Den har en kupol som är över 100 meter hög. Nummer tre i höjd i Europa.

Efter lite vila på hotellet blev det middag och en liten promenad och så var den dagen slut.

Dag tre började med hela förmiddagen på Erimitaget i Vinterpalatset. Nu var det många salar med mycket konst som skulle beses. Det var många trötta ben  efter den långa guidningen, men oj så mycket vackert vi fick se. Guld, guld och åter guld och vilka golv och vilka tak! Det var en fantastisk upplevelse att få se allt detta.

Lunchen intog vi passande nog på restaurant de Vinci. Nu hade vi fri eftermiddag för att klockan 18 samlas i vestibulen för bussresa till Nikolajevskijpalatset där vi fick se en otrolig folkloreföreställning. Det var fantastiska sångare, musiker och dansare som underhöll oss i över två timmar. I pausen fick vi champagne, snittar och frukt.
Från och med nu har Husby SPF en medlem som har dansat i S:t Petersburgs mycket duktiga balett.
Det blev sen middag på hotellet denna dag.

Efter frukost på dag fyra packade vi ihop våra saker och lämnade hotellet.
Nu for vi genom staden och ut till en liten stad som låg tre mil utanför S:t Petersburg. Den heter Tsarskoje Selo och här finns Katarinapalatset med Bärnstensrummet.
Vilken byggnad! Här glittrade det och blänkte, om möjligt ännu mer än i Vinterpalatset. Och detta var en sommarbostad för tsarfamiljerna.
Vilka salar, vilka golv och vilka takmålningar. Oj, oj, oj. Men det är roligt att ha fått sett det.

Nu blev det lunch, förstärkt lunch, med vodka och rödvin.

Den sista bussresan gick ut till flygplatsen, vi tog farväl av Alexander och tog oss igenom alla köer och kontroller och satt klockan 17.20 på planet och så landade vi på Arlanda klockan 17.00, inte illa!

Inger Hag

SPF Dalarna
Publicerad 2014-09-19
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.