Köpingshus hemliga resa
Landet runt | SPF Västmanland

SPF Västmanland
Publicerad 2013-10-07

Så var det dags för höstens hemliga resa. Den gick av stapeln den 12 september och det var många seniorer som vågade sig ut på denna resa.

Då vi var två bussar så kunde jag bara höra gissningarna i en buss. Då bussen styrde mot Örebrohållet så var de första gissningarna på Värmland och någon trodde på Göteborg och Lisebergs berg och dalbana, Motala med flera platser.

Första anhalten var Medevi brunn. Där hade vi en herre som berättade om Medevi brunns historia. Det har varit många ägare och under åren så har arbetet  förändrats. De hade både sjukhus och apotek och kyrka här. Sjukhuset tog emot väldigt många sjuka och många gånger så låg de flera personer i samma säng. Det hade ingen betydelse om det var manliga eller kvinnliga patienter. Apoteket var vida berömt och det sålde varor till andra apotek i landet.  Kyrkan är den enda kyrka som har koret i norr. Efter många turer så finns det en historia som berättas att en dag kom en person som hette Ulla. Hon hade ett önskemål innan hon tog anställningen och det var att hon skulle begravas i de kläder hon hade på sig vid anställningen. Det löftet gavs till henne. Mamsell Ulla var mycket omtyckt och den dag då hon gick bort så tyckte de som skulle göra i ordning henne för begravningen att hon skulle bli fin. Den som hade lovat att hon skulle begravas i sina egna kläder hade för länge sedan gått bort. Då upptäcktes att mamsell Ulla inte var en kvinna vilket gjorde att de inte visste om hon skulle få ligga i vigd jord. Så blev det i alla fall men för säkerhets skull så lades ett dödfött barn i samma kista. På senare tid så upptäcktes en lera som gjorde livet lite lättare för de som hade ont i sina leder och denna lera exporterades till utlandet också. Hela tiden så dracks det brunn och det gjorde en del av våra resenärer också. Vi fick sedan tid att gå runt och titta sjukhuset, apoteket och andra byggnader. Det var mycket intressant och skönt att vara ute i det mycket vackra vädret.

Resan gick vidare och vi hamnade till slut i Motala. Där besökte vi Motala Motormuséum. Nu finns det inte bara bilar på detta museum som man skulle kunna tro. Även här hade vi en guide som berättade om museet. Det började med en hel massa cyklar av olika årsmodeller, Allt från de höga cyklarna till dagens modell. Mopeder av olika slag fanns också. Motala är ju också känd för våra äldre medborgare när radion var ung. Då sades det alltid i radion Stockholm Motala och då förstår man att även en hel del av dåtidens och nutidens radioapparater finns på museet. Här fanns också en hel del andra intressanta föremål som att de hade gjort i ordning en hörna med TV och tillbehör som det var då Hylands hörna var program. Gamla skrivmaskinen Halda, gamla räknemaskiner och räknesnurror en gammal telefonväxel och mycket mera. Några gamla husvagnar hände vi igen innan vi beskådade den stora samlingen av olika bilar som fanns. Många nickade igenkännande med kommentaren en sån hade vi.

Den sista anhalten var Reijmyres glasbruk. Även här fick vi en guidningen om hur glasblåsning gick till. Det var ett antal män som blåste glas och vi fick information om de olika stegen som gjordes. Vi fortsatte sedan till sliperiet. Där fick vi också veta de olika stegen som görs när ett mönster slipas på de olika glasen eller prydnadsglas. Innan vi åkte därifrån så var vi inne både på glasmuséet och i den shop som fanns där kunde man köpa olika glas och prydnadsföremål.

Så var det bara resan tillbaka hem till Köping som återstod. Vi var hemma vid 18-tiden efter en mycket intressant hemlig resa.

Inga-Britt Lövelius

SPF Västmanland
Publicerad 2013-10-07
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.