Bornholm och Christiansö
Landet runt | SPF Västmanland

SPF Västmanland
Publicerad 2012-07-06

Ett 35-tal medlemmar från SPF Köpingshus äntrade bussen för att göra en resa till den danska ön Bornholm och Christiansö. Vi åkte genom ett vackert Sverige lite mulet och duggregn i början. Vädret övergick sedan till solsken när vi närmade oss Ystad. Vi tog vägen över Kivik där vi har många stora äppelodlingar i Sverige. Väl framme i Ystad så tog vi katamaranen över till Rönne på Bornholm. Vårt hotell låg alldeles vid hamnen och vattnet som vi nyss hade färdades över. Efter incheckningen på hotellet var det dags att sova på söta örat.

Den 1:a dagen var det dags för en guidning på ön. Vår guide hette Jörgen och var en mycket duktig guide. Dagens väder var till att börja med lite disigt men det blev bättre. Det som vi hela tiden hade var blåst, men det var inte att vänta annat då vi var på en ö. Jörgen började med en rundtur i Rönne och berättade om öns historia. Ön hade tidigare tillhört olika länder bland annat Sverige Tyskland och Danmark i olika omgångar. I dag är ön dansk. Bornholm är en kommun idag och de största inkomstkällorna är lantbruk, fiske, industri och turism.

Resan fortsatte till ett rökeri i Hasle som rökte böckling där han berättade hur det gick till att röka fisk. Idag är detta ett museum men det finns en man som sitter där och röker fisken. Rökerier fanns på många ställen och man kände igen dessa på den speciella skorstenen. Det hade byggts upp sommarstugor i hamnen som var väldigt fina och som hade varsin båtplats. Priset idag på dessa är 2,3 miljoner. Idag har Bornholm 38 vindkraftsnurror men det diskuteras att flera skall sättas upp. Vi åkte vidare till Helligpeder och Jörgen tog ner oss med buss till en liten kustväg som var väldigt smal. Vi åkte väldigt nära havet det var nog inte mer än 50 meter och där var det bara stenar. Det var ett litet fiskesamhälle en gång i tiden. Idag är det inte så många som bor där. Jörgen sa att det inte var alla bussar som åkte ner det berodde på guiden och vilken skicklighet som chauffören hade. Tydligen bedömde han att Anders var väldigt skicklig och han klarade det galant.

Nästa  anhalt var borgruinen Hammershus som är störst i hela Norden och belägen på en klippa. Den är byggd i mitten av 1200-talet och var då en fästningsborg. Den har även använts som fängelse efter det att den slutade fungera som fästningsborg. Vi gjorde en paus med kaffe och de som ville kunde gå upp till ruinen. Det var många som tog sig en promenad för att se ruinen. Sandvig och Allinge är två städer som båda har många turister på sommaren.
I Sandvig har de en rockkonsert varje år som drar 10.000 personer. Vid ett politiskt möte kom det 20.000 personer. De vill gärna att detta politiska möte skall bli som Almedalen i Sverige. Allinge hade många vackra hus där många var målade blåa. Här såg vi också Bornholms flagga som var röd i botten korset var vitt med ett grönt mittenparti. Här har de en fisketävlig (trolling) som varar i fyra dagar för att utse vem som får den största laxen. I år var det 298 båtar som deltog och det var en svensk som vann med årets rekordlax på ca 17 kg,vilket inte var så roligt tyckte Jörgen.

Resan fortsatte nu ner till Gudhjem. Här var det många smala och trånga gator. Dagens lunch och en guidning var inbokade här. Bland annat så berättade Jörgen att här finns det fikonträd och frukten mognar på grund av det klimat som de har. Bussarna här är målade i alla möjliga färger och man kan inte undgå att se dem. Öns enda serpentinväg fanns i Gudhjem och den var de mycket stolta över. Färden gick vidare till en av öns fyra rundkyrkor Österlars som är den största. Här stannade vi till och vi fick gå in i kyrkan och titta. Så var det dags att återvända till Rönne och hotellet. En promenad på stan blev det på eftermiddagen och vi besökte olika platser var och en för sig eller några tillsammans. En trevlig stad var det i alla fall.

SPF Västmanland
Publicerad 2012-07-06
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.