SPF Köpingshus Budapestresa
Foto Inga-Britt Lövelius

SPF Västmanland
Publicerad 2013-05-28

Den 10 maj äntrade 34 glada seniorer från SPF Köpingshus bussen i Köping för att åka till Budapest. Nu åkte vi inte buss utan vi flög från Arlanda och landade 2 timmar senare i Budapest. Nu var det inte bara SPF Köpingshus utan det tillkom även andra resenärer så vi var totalt 50 st. Vår guide från Sverige var Raija Valtonen som var mycket trevlig och kunnig. Guiden i Budpest var Susanne, nu hette hon något annat på ungerska men hade försvenskat sitt förnamn till Susanne. Hon var ungerska med talade en fantastisk bra svenska och hade stor kunskap om både det ena och andra. Hon mötte oss i alla fall vid flygplatsen i Budapest och var med oss alla dagarna. Först fick vi en fantastisk god buffé och därefter en stadsrundtur där Susanne berättade om de olika byggnaderna som parlamentet, stora judiska synagogan, kedjebron, Raul Wallenbergs minnesträd med flera och händelser som till exempel skorna vid kanten av Donau där många judar blev dödade. Hon berättade att de bands ihop tre och tre och  den som var i mitten sköts och då föll även de andra ner i vattnet och de som sköt sparade skott. Efter att vi hade anlänt till hotellet så hade vi en fri kväll och många gick ut på stan.

Dag två som var en lördag inleddes med ett besök på Saluhallen. Det var en imponerande byggnad med inte bara grönsaker, kött och fisk utan även en del andra föremål såsom väskor, kläder med mera. Om man nu blev hungrig och ville inta sin lunch så gick det alldeles utmärkt här i Saluhallen. En hel del inköp gjordes i saluhallen. Så var det dags att åka till Szechenyibadet som är ett ungerskt termalbad. Här fanns olika bassänger. En bassäng fick man inte bada i om man inte hade badmössa. Men det var som någon sa att ligga och simma längder kan man göra hemma. Det fanns en bassäng där man spelade schack. Ett antal ångbastu  som var olika varma finns också där. Budapest har ju väldigt gott om varma källor. Det finns 130 st av dem under staden. Vattnet till detta gigantisk badhus kommer från stadens djupaste och varmaste källa som håller 76 grader. Efter att vi har blivit badade och pånyttfödda så var det en ledig eftermiddag. På kvällen var det dags för en kvällskryssning med m/s Legenda på Donau och vi fick se alla dessa fantastiska byggnader och broar belysta från sjösidan. Något som var väldigt bra på kryssningen var att vid varje säte så fanns det hörlurar och man kunde ställa in det språk man ville lyssna på. Så var det dags för sängen om man nu inte ville dra ut på stan. Under vår tid här så åkte vi väldigt mycket tunnelbana och spårvagn. I Budapest åker alla som är över 65 år gratis på alla tunnelbanor, spårvagnar och bussar, vilket gör att det var mycket folk som åkte. Budapest har en av Europas äldsta tunnelbanor.

På dag tre var det nya äventyr. Idag var det dags för en tur till Szentendre en tidigare populär konstnärsby. Här har man behållit de smala gränderna och kullersten på gatorna. Vi fick vandra fritt bland alla hus och ibland handlades det också en och annan present. Här var det även vinprovning som uppskattades mycket. Var det någon som ville inhandla någon flaska så gick även det för sig. Tillsammans åt vi lunch och så småningom var det dags att återvända hem. Kvällen var fri att göra vad som var och en  hade lust till.

Fjärde dagen på måndag var det dags för ännu en utflykt. Vi åkte till Pusztan. När vi åkte dit så tog chauffören inte motorvägen utan vi fick se lite av landskapet. Pusztan är ett unikt stäpplandskap och när de talar om berg i Ungern så är de inte speciellt höga. När vi kom fram blev vi bjudna på en drink och fotograferade. Därefter var det dags för en tur med häst och vagn. Det var en fantastisk fin miljö här och många  hästar såg vi. Så var det dags för den oförglömliga hästuppvisningen. En av hästskötarna imponerade med sin  pustafemma där ryttaren står med ett ben på var och en av de båda hästarna som springer bakom de tre i fösta ledet. Olika uppvisningar med hästar bland annat så fick de hästarna att sitta på sidan med sin bakdel och ha frambenen uppe som när de står upp. De visade också åsnor och den typ av kor som fanns. En del roliga lekar som de har för sig på hästryggen framfördes också. Så var det dags att åka tillbaka till stan. Eftersom det var sista kvällen vi var här så hade vi en gemensam middag med folkdansuppvisning.

På morgonen den femte dagen var det dags för hemresa. Buss till flygplatsen i Budpest och efter ett par timmar i luften så landade vi på Arlanda på eftermiddagen. Så var det bara bussresan kvar till Köping och alla minnen som vi hade fått med oss dessa fantastiska dagar.

Inga-Britt Lövelius

SPF Västmanland
Publicerad 2013-05-28
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.