SPF Köpingshus hemliga resa
Foto: Colourbox

SPF Västmanland
Publicerad 2013-05-24

Den  11 april så åkte ett 100-tal seniorer på en hemlig resa. Det är som vanligt två bussar som åker. Denna gång fick vi börja vår resa på olika tider varför  vi reda på lite senare. Jag åkte i den bussen som startade först och det var vid 7-tiden. Gissningarna i bussen var allt från  Stockholm, men där hade vi nyss varit, Strängnäs, Lasse Åbergs museum, Uppsala, Arlanda från någon som skulle flyga därifrån någon dag senare.

Så var vi till slut framme och vi var vid Arlanda. Här fick vi en guide och gick igenom en säkerhetskontroll varefter vi fick sätta oss i en buss. Här var orsaken till att bussarna från Köping startade på olika tider då denna buss bara tog 49 personer och de hade bara en buss som de gör guidning med. Vi åkte i alla fall runt där alla flygplan stod uppställda och vi såg landningar och plan som startade. Guiden berättade att från allra första början så fanns det en start- och landningsbana och ingen terminal. Passagerarna fick checka in på Bromma sen bussades de ut till Arlanda. Idag är Arlanda Nordens tredje största flygplats. Det största flygplanet som stod inne var en Airbus. Det finns också en vipavdelning och den röda mattan var utlagd så de väntade kanske på någon det fick vi inte reda på. Däremot så berättade guiden att det var ett plan som en sheik ägde och som hade köpt till sin hustru men är nu till salu.

Efter en timme så var det dags att åka vidare och färden fortsatte mot Gamla Uppsala där vi åt lunch och även här fick vi en guide som berättade bland  annat om kyrkan. Vi gjorde ett kort besök på egen hand i kyrkan. Så var det dags för en rundtur i Uppsala med guiden där han berättade om de olika sevärdheterna inte minst om övergångsstället där det finns en skylt med tre katter i stället för den vanligt skylten.  Ett besök i  Universitetet blev också av. Där fick vi gå in i den salen som det delas ut doktorshattar en underbart vacker aula. Guiden var fantastisk och berättade om mycket som händer och hade hänt i Uppsala och inte minst roliga historier.

Så var det dags att vända hemåt efter en mycket minnesvärd dag. Jag undrar hur många som funderar på att köpa flygplanet som var till salu.

Inga-Britt Lövelius

SPF Västmanland
Publicerad 2013-05-24
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.