Köpingshus Norgeresa
Vy över Ålesund

SPF Västmanland
Publicerad 2012-08-08

Den 25 juli äntrade ett 40-tal glada seniorer bussen för att åka till Norge och ha det trevligt tillsammans. Eftersom det var så lång resa så började vi med att fika i Arboga. Där skulle vi hämta upp två resenärer och det fanns de som hade åkt från Stockholm så det var inte så konstigt att fikat blev redan där.

Så fortsatte resan mot Örebro, Karlstad och vidare mot Charlottenberg. I Charlottenberg har ett stort köpcentrum vuxit upp inte minst beroende på alla norrmän som kommer dit och handlar. Vi hade en guide som heter Pehr Åsander och var helt fantastisk kunnig. När vi färdades genom Värmland  så  passerade vi  bland annat Karlskoga och då berättade Pehr att en gång i tiden så hette Karlskoga Mycklesboda (på gammal svenska) men när Karl den lX såg alla skogar så ändrade han namnet till Karlskoga. Nästa stad som vi åkte förbi är ju Kristinehamn som en gång har hetat Bro. Ett annat känt namn är ju Lusasken vilket beror på att det stod en sparbössa uppställd på torget där man kunde lägga i  pengar till förmån för sjömän. Namnet kom till för att sparbössan alltid och även i dag töms på Luciadagen, men idag går inte pengarna till sjömän. Under vår resa i Värmland så spelade han Ack Värmeland du sköna.

När vi kom över gränsen till Norge så spelade Pehr den norska nationalsången. Resan fortsatte i Norge och Pehr berättade att det finns två officiella språk i Norge ny norsk och bokmål. Vi mötte en del bilar med grön skylt och fick veta att då får det bara plats två personer i bilen. De skall vara billigare att ha men det går då inte att vara en hel familj i bilen. Hastigheten på de vanliga vägarna är 80 km. Det är dryga böter om man åker för fort upp till 3000 norska kronor. Pehr berättade en historia att det var en tysk bil som hade kört för fort och fick böter, men det som tysken tyckte var så roligt var att polisen hade en kortläsare med sig så han fick betala direkt. Vad han tyckte när han kom hem och fick se vad det egentligen kostade förtäljer inte historien. Glomma, älven som är 60 mil lång, och som har haft kraftiga översvärmningar gjorde oss sällskap väldigt långt. Vi åkte förbi Löten som är känt för sitt  bränneri  (akvavit) och ljusstöpning.  Mjösa som är Norges största insjö trafikeras också av hjulångaren Skibladner, världens äldsta hjulångare i trafik. Färden fortsatte och snart var vi i  Lillehammer. Vi tog en tur upp till hoppbackarna som användes i OL (på norska) när det var i Lillehammer. Så började denna dagsresa att ta slut och vi övernattade i Öyer.

Dag 2
Tidig morgon då vi hade en del att uppleva under dagen. Vi tog färden via Gudbrandsdalen till Geiranger. Idag finns det 27 stycken stavkyrkor kvar i Norge och en av dem ligger i Ringebu. Vi fortsatte färden mot Rondane och vidare upp till den högsta punkten i Gudbrandsdalen som är över 600 m. Här uppe fanns det både snö på fjällen och isflak på vattnet. Det var faktiskt riktigt mycket snö. Guiden hade inte sett så mycket snö som var kvar vid denna tid på året på väldigt länge. En fantastisk vy hade vi. Sen var det faktiskt lite läskigt att åka ner. Visserligen har vägen i dag 2-filer så man  kan mötas men lutningen är 10%  och snäva kurvor hela vägen ner till Geiranger men som sagt det var buss vi åkte. Chauffören Östen var en riktig hejare på att köra denna väg, dessutom fick han extra träning inför Trollstigen. Även när vi åkte denna dag så hade vår guide en hel del att berätta om de olika platserna och den gamla historien som var oerhört spännande att höra. Väl nere i Geiranger så fick vi invänta Hurtigruttens Midnattssol som vi skulle åka med till Ålesund. Det är en fantastisk resa i dessa djupa fjordar man blir helt betagen av naturen. Vi åkte förbi de höga forsarna bland andra De sju systrarna, Friaren och Brudslöjan. Det är imponerande att se hur en del människor kan tänka sig att bo på dessa bergssidor.  Många frågade hur kommer man dit och hur får man upp förnödenheter. En mycket avkopplande och trevlig tur var det i ett antal timmar innan vi var framme vid kvällens slutmål i Ålesund. Nu var det dags för vila.

Dag 3
Ännu en spännande dag har vi framför oss. Vi skall denna dag ta oss från Ålesund till Röros och vad det innebär. Först och främst måste vi ju se utsikten över Ålesund från den högsta punkten Aksala. Sedan fortsatte resan upp mot den högsta punkten vid Trollstigen. Där tog vi en paus och gick och tittade på utsikten. En del av oss tyckte det var roligt med snö men jag vet inte om de kastade några snöbollar. Däremot så såg vi några som hade spänt på sig skidor, såg ut att vara utförsåkningsskidor, för att åka på snön som fanns. Så var det dags att åka ner för Trollstigen. Den har 11 st hårnålskurvor vilka har olika namn allihop. Det var namnen på den som hade varit ansvarig för just den kurvan. Även här var lutningen 10% men Östen klarade av det jättebra, han hade ju tränat dagen före. Det fanns  resenärer i bussen som var lite oroliga och ibland funderade man över om att vissa bilar inte skulle ha kört uppför. Visserligen är vägen förstärkt och breddad 2005, men det kan inte ha varit så mycket för berg på ena sidan och ett stup på andra så är det inte så mycket över att göra en väg på. Det var i alla fall en fantastisk upplevelse. Denna väg är stängd mellan september och maj vilket jag mycket väl kan förstå. Väl nere så fortsatte färden genom Romsdalen och förbi Trollväggen där vi stannade och såg denna ståtliga bergvägg.  I Romsdalen odlas många frukter som finns i Sydeuropa t ex persikor, mandlar, aprikoser dessutom ett stort jordgubbsdistrikt. Så fortsatte vi mot den gamla bergsstaden Röros där vi skulle stanna över natten.

SPF Västmanland
Publicerad 2012-08-08
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.