SPF Köpingshus resa till Bodensjön
Foto Inga-Britt Lövelius

SPF Västmanland
Publicerad 2014-06-10

Den 28 maj var vi ett gäng glada seniorer som började vår resa till Tyskland och Bodensjön. Vi träffades vid Tunadalsparkeringen kl 9 på morgonen bland alla karuseller som hade kommit dit under kvällen och morgonen. Stämningen var på topp och vi började vår färd. Första dagens resmål var till Trelleborg för att ta färjan över till Travemünde  i Tyskland. Allt gick som beräknat med ett antal fikastopp och lunch. Dessutom så hade vi en mycket bra guide Raija som berättade en hel del även vid färden ner till Trelleborg. Vi hade tid över så vi gjorde en sväng i Trelleborg, som också kallas palmernas stad,  innan vi åkte mot färjan. Väl ombord så var det middag och sedan fick var och en göra vad vi ville ombord.

Dag 2
Vi kom till Travemünde med färjan kl 07.30. Så var det dags för första etappen genom Tyskland. Raija berättade om de gamla Hansa städerna och vilka som var de viktigaste. När vi passerat Hamburg så kom vi ut på det naturområdet Lüneburger Heide. Vår guide är fantastisk på att berätta olika sevärdheter och händelser i de olika områdena som vi passerade. Efter lunchen så fortsatte färden mot dagens mål som var medeltidsstaden Rothenburg o.d. Tauber vid Romantische Strasse.

Dag 3
På förmiddagen så var det ledigt att gå omkring  i staden. Innanför ringmuren så fanns det mycket att se på. År 1631 under det 30-åriga kriget så erövrades staden av kejserliga trupperna under general Tilly. Staden hade hoppats på förstärkning men någon förstärkning kom inte. Då fick staden ett val  att om någon kunde tömma en glasbägare med 3 ¼ liter vin så skulle staden skonas annars skulle den skövlas och brännas. Den gamle borgmästaren antog och klarade av  vadet och staden skonades. På Ratstrinkstube finns ett klockspel som återger händelsen varje timme. Det firas också varje år med festspelet Mästarhävningen.   Julmuseet var en annan sevärdhet och där kunde man gå hur länge som helst och titta. Jag vet inte om det var någon som köpte hem något till nästa jul men mycket fanns det i alla fall. Påskafton 1945 så bombades staden av de allierade och 40 % av staden blev förstörd. Staden blev uppbyggd igen men var inte klar förrän 1970.

Så var det dags att fortsätta resan till tvillingstäderna Villingen-Schwenningen. Vi bodde i den muromgärdade staden Villingen. Härifrån gick sedan våra utflykter vilket betydde att vi bodde här i tre nätter. När vi kom fram så var det marknad i stan och det var det alla dagar som vi var där. Innan vi gick till sängs så gjorde vi staden.

Dag 4
Egentligen så skulle vi ha åkt till Mainau idag men eftersom det är lördag och i Tyskland så har alla affärer stängt på söndag så blev det omkastat i programmet. Idag blev det därför en heldagsutflykt över naturområdet Schwarzwald till Rhendalen och Alsace i Frankrike. Lunchuppehållet blev i Colmar. Staden Colmar grundades år 600 har hållits av en svensk arme i två år från år 1632. Nu får vi inte glömma bort alla de vackra korsvirkeshusen som finns i de gamla städerna i Tyskland.

Så var det dags att besöka en vingård och  vinprovningen. Vi var till Fernand Engels vingård och denna vingård försöker att införa ekoodlade vindruvor vilket inte alltid är så lätt då de närbelägna vingårdarna inte gör samma sak. Det inköptes ett antal vinflaskor som vi tog med hem.

Dag 5
Så var det dags att åka till Mainau som ligger vid Bodensjön. Vi har ju ofta hört talas om Mainau eftersom  greve Lennart Bernadotte har bott där tillsammans med sina två hustrur. Han var gift två gånger och fick 4 barn med Karin Nissvandt och 5 barn med Sonja Haunz. Mainau är en ö i Bodensjön och är en stor parkanläggning. Slottet och ön uppfördes redan på 1740-tal och  1930  ärvde Lennart Bernadotte ön. På ön finns både slott, kyrka samt ett fjärilshus och en hel del växter av olika slag. Vi gick igenom en allé med träd som var upp mot 40-45 meter höga. Så skall vi inte tala om de vackra rosenbuskarna, sommarblommorna av alla de slag. När vi strövade omkring så försökte vi se vilka växter som vi kunde känna igen och det var en hel del. Nu finns det rosenrabatter också men tyvärr hade de rosorna inte hunnit att slå ut. Vår guide Raija berättade att hon var nere förra veckan då höll de på att plantera ut sommarblommarna. Påfågeln är återkommande varje år. Blommorna byts ut efter årstiderna. Den italienska vattenfallstrappan är ett av de mest fotograferade motiven i parken. Tyvärr så hade inte blommorna slagit ut än när vi var där. Det var också sista dagen av grevfolkets öfest, Gräfliches Inselfest, när vi var där och vi såg en del personer klädda i kläder från en gången tid.

Så åkte vi färja över Bodensjön till Meersburg en medeltidsstad som ligger på sjöns norra strand och omgiven av vin- och fruktodlingar. Även här fick vi tid att gå runt och titta på de otroligt vackra husen innan det var dags för återfärd.

Dag 6
Så var det dags att vända bussen och börja återfärden till Köping. Men fortfarande hade vi några dagar kvar i Tyskland. Denna dag började verkligen intressant. Vi hade åkte kanske någon timme så kommer en polisbil upp bredvid och tände en signal  ”follow me”.
Det var bara att följa efter och Rajia trodde att de skulle kolla om vi hade säkerhetsbälten på men så var inte fallet. De kontrollerade alla handlingar som chauffören hade och gick igenom inne i bussen och kollade så att allt var OK. Efter en dryg timme fick vi lov att åka igen utan att det blev några större anmärkningar.

Efter denna paus som vi tog tillvara på att fika så fortsatte färden mot Würzburg centrum i vinområdet Franken. Här började vi med att besöka fästningen Marienberg ovanför staden. År 706 byggdes den första kyrkan här och år 788 byggdes den första domkyrkan. Från Marienberg såg man över hela staden och floden Main går alldeles vid foten av berget.

Würzburg har Tysklands yngsta befolkning då medelåldern endast är 41 år. Detta beror på att staden är en av Tysklands traditionella universitetsstäder och har många studenter. Så fick vi en stund att ströva omkring i staden innan det var dags för nästa arrangemang.

Vi gjorde ett besök i Bürgerspitals vinshop  och där kunde vi köpa bra Frankenviner. Trots att vi tidigare har köpt vin så inhandlades det vin även här. Så fortsatte resan mot Kassel trodde vi men då kom en överraskning.

När andra världskriget var slut så byggdes det upp olika typer av murar för att ”skydda” det östtyska folket. Vi besökte ett friluftsmuseum som heter Point Alpha. Här finns det möjlighet att både se på bilder och i verkligheten hur det såg ut på denna plats. En promenad på c:a 1 km, efter den dåvarande gränsen, finns det vakttorn, taggtråd, minor och inte minst de vakthundar som fanns. Vakttornen hade båda sidor byggt upp det övriga var från östsidan. Det var inte bara en hund utan de hade en lina att löpa efter och när den tog slut tog nästa hund vid. Så blev vi än en gång påminda om vilka hemskheter som har förekommit även efter krigets slut.

Dag 7
Nu skulle vi egentligen ha åkt direkt till Hannoversch-Münden men som flera gånger tidigare så hade Raija ytterligare en överraskning åt oss. På UNESCO:s världsarvlista finns Wilhelmshöhe slott och park. Vi skulle upp och titta på Herkules en staty som står på en klippa högt upp och bara sockeln är 70 m hög. Herkules var också ett märke under andra världskriget då de allierade visst att Kassel låg nedanför statyn. Arbetet påbörjades under början av 1700-talet. Vattenområden, vattenfallet och den stora fontänen är populära. Under sommartid bjuds festligt vattenspel första lördagen i månaden.

I Kassel finns även ett museum om bröderna Grimm. De föddes i Hanau i Tyskland och fadern var rådman. De började läsa juridik men blev påverkade av tidens idéer och blev språkforskare. För oss är de mest kända som sagoförfattare men de var tyska språkforskare som ett tag bodde i Kassel.  Sagorna har de inte själva hittat på utan samlat in och sedan skrivit ner dem. De har själv uttryckt att  deras lyckligaste tid var när de bodde i Kassel. De sista 20 åren bodde de i Berlin.

Vårt uppehåll för fika blev vid Hannoversch-Münden där floderna Werra och Fulda flyter ihop och blir Weser. Det var en stad med många korsvirkeshus. Så fortsatt vi mot Hannover och Travemünde. Men som det ofta är på autobahn i Tyskland så händer det något efter vägen. Det var inte första gången som vi fick åka andra vägar än autobahn under vår resa. I de flesta fall har det inte så stor betydelse, men just idag hade vi en tid att passa och det var färjan över till Trelleborg. Allt gick bra även denna gång och vi kom fram i rätt tid.

Dag 8
Färjan skulle vara i Trelleborg kl 07.30, det var en human tid tyckte vi. När vi kom ombord fick vi veta att färjan var i land kl 06.30 en timme tidigare. Vi tog samma väg hem som när vi åkte ner. Då vi inte skulle köra bussen så kunde vi alla passa på att sova en stund då morgonen var tidig. Vi återkom till Köping vid 16-tiden efter en mycket trevlig, intressant, många överraskningar och roliga resa i Europa.

Text Inga-Britt Lövelius

SPF Västmanland
Publicerad 2014-06-10
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.