Reportage

Blomsterlandet Holland lockade

Publicerad 2010-05-18

Torsdagen den 22 april äntrade många av våra seniorer sina bussar för färd mot blomsterlandet Holland. Eftersom vi var så många så fick vi dela på oss i olika bussar. En del bussar gick direkt till Lübeck och övernattade där. En buss tog färjan vid Göteborg och övernattade på färjan. Då jag åkte med den buss som skulle åka färja så kan jag för den första dagen bara tala för den bussen. Vi kom tidigt till Göteborg och eftersom vår guide Lars Sköld kunde mycket om Göteborg så berättade han en hel del och vi fick möjlighet att komma in i Masthuggskyrkan vilket var mycket sevärd.

Nästa dag så fortsatte färden via Hamburg och Bremen till Drachten.  Det är oerhört svårt att få hotellrum vid denna tid i Holland så vi bodde på olika hotell. Det var många långtradare på vägarna och det var kanske inte så konstigt då det är förbud att köra långtradare på lördagar och söndagar i Holland. Det finns 1000 mil autobahn i Holland och de skall inte bygga mer när det gäller längd. Varje gång vi passerade någon stad så berättade Lars för oss vad som var mest intressanta just där. När vi passerade Bremen så frågade han om vi kände till berättelsen som stadsmusikanterna, sedan berättade han den historien.

På lördagen så var det tidig uppstigning då vi hade en hel del att besöka. Först åkte vi till nordsjövallen Afsluitdijk med Nordsjön på ena sidan och sötvattensjön Ijsselmeer på den andra. Här träffade vi på de andra bussarna och deras resenärer. Vi stannade här och hade möjlighet att gå ut och titta på minnesmärket efter grundaren. Därefter åkte vi vidare för att beskåda det stora blomstertåget. Det var en mycket vacker upplevelse. Ett 100-tal olika bilar, bussar, vagnar och andra olika fordon har prytts med miljontals blommor och fantasin var det inte något fel på. En del hade ett speciellt tema andra hade bara prytt fordonen med blommor. Blomstertåget tog flera timmar att titta på men en stor upplevelse var det. Det var ju inte heller fel att det var mycket vackert väder.

Efter denna upplevelse så var det dags att ge sig av till Delft. Där skulle vi besöka och titta på porslinstillverkningen. Delftporslinet är världsberömt sedan 1600-talet och vi fick en guidning på svenska. Där berättades om hur det gjorde porslinet och hur många gånger det brändes samt att porslinet handmålades och att en speciell svart färg blev blå vid bränning. Vi fick gå och titta på en utställning där vi även fick köpa något om vi ville. Efter dessa båda utflykter så var det dags för hemfärd till hotellet och en natts vila för nästa äventyr.

Söndagen var vikt för att titta på alla tulpaner, krokus, narcisser och många andra blommor.
Det var alltså tid för Keukenhofparken. Våra bussar hade bestämt att vi skulle vara tidigt vid parken innan det blev för mycket folk, att stå i kö med. Vi släptes fria att ströva omkring och titta  hela förmiddagen. Mycket var det att se. Oerhört vackra kombinationer av olika blommor. Det var små blommor vid marknivå, sedan kom det några som var högre exempelvis tulpaner sedan kunde man se en kungslilja eller någon annan hög blomma mitt i all annan prakt. Vi såg dessutom blommande majolika, en del var höga träd med oerhört många blommor.

Eftermiddagen var bokad för en färd på Amsterdams kanaler. De har väldigt många kanaler i Amsterdam. Man kan inte tro att det var så många båtar som trafikerade dessa kanaler. Ibland var det väldigt trångt för turistbåtarna att komma fram. Under båtturen fick vi guidning på svenska även här vilket är väldigt trevligt.

Amsterdam var på 1600-talet väldens ekonomiska centrum. Namnet på staden kommer efter att den ligger vid floden Amstel. Det var många vackra hus vi åkte förbi bland alla så kan Anne Franks hus nämnas. Många cyklar finns det också. Det finns till och med garage för att parkera cyklar. När båtturen var över så blev vi avsläppta vid ett diamantsliperi. Där fick vi inblick i diamantens värde. Även här hade de en guide som kunde tala svenska och som försökte få oss att köpa något men jag tror inte att hon lyckades. Däremot så fick vi gå igenom en utställning och där fanns det också olika föremål att köpa och då kan det hända att någon föll för något. Innan vi åkte tillbaka till hotellen så fick vi gå en rundtur själva i Amsterdams city. Där fanns många vackra hus att se och kaffer att sitta ner och ta en kopp kaffe.

Måndagen var det dags för att påbörja vår återresa till Sverige.Vi åkte genom det vackra holländska landskapet med väderkvarnar, blommor, det fanns bland annat  en kilometer planterade penséer efter vägkanten. Alla fåren som gick och betade och som det inte var några stängsel för, utan det var som grävda kanaler med vatten i och det gick de inte över. Färden gick vidare mot Tyskland och  Lübeck till vår avskedsmiddag.

Hemfärden från Lübeck gjordes med färja mellan Puttgarden och Rödby. Efter att vi hade färdats genom Danmark så tog vi oss till Sverige genom att åka över Öresundsbron, som är ett fantastiks byggnadsverk. Så fortsatte färden mot Köping och fram mot kvällen kom vi hem efter en minnesrik resa till Europas blomsterland.

Text: Inga-Britt Lövelius

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.