Tolv personer dog efter att hemtjänsten brustit i sina insatser. Det visar en granskning som SVT gjort.
Under 2024 avslutade IVO 190 lex Sarah-anmälningar inom hemtjänsten. SVT har gått igenom samtliga.
Fem av de döda hade larmat efter hjälp, men förgäves. Hemtjänsten hade missat att svara.
En av de drabbade dog i ensamhet efter att ha larmat sju gånger.
En annan som drabbats av stroke fick hjälp först efter drygt två timmar.

Bland de övriga dödsfallen avled fyra personer efter att ha blivit utan mat, omsorg – eller bådadera – under längre tid.
Totalt har SVT hittat 43 fall där brister i larmhanteringen har lett till – eller riskerat att leda till – allvarliga konsekvenser.
Underfinansiering
Rebecka Strandell, forskare i socialt arbete vid Stockholms universitet, säger till SVT att många arbetsgivare lägger larmen som en arbetsuppgift utöver de planerade besöken.
– Står man mitt i en dusch av en omsorgstagare blir det väldigt svårt att bara släppa allt och springa på ett larm.
Rebecka Strandell säger att svensk hemtjänst lider av underfinansiering, personalbrist och tidspress. Så länge det fortgår kommer äldre att fortsätta fara illa.
Orimliga förutsättningar
Lars Rahm, enhetschef på Inspektionen för vård och omsorg, IVO, håller med om att den oacceptabla situationen med dödsfallen säger något om personalens arbetsvillkor.

Men läget är inte någon nyhet för myndigheten.
– Vi ser ofta att förutsättningarna är orimliga för att hinna med alla brukare.
”Ohållbart”
Arbetsmiljöverket konstaterar att stress och samvetskval bidrar till en ohållbar arbetssituation.
– Det här kan inte fortsätta, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverkets avdelning för inspektion.
Måste agera
Personal i hemtjänsten anmäler arbetssjukdomar och arbetsolyckor med sjukfrånvaro dubbelt så ofta som genomsnittet för samtliga branscher.
– Arbetsgivarna behöver ta det här på största allvar och faktiskt börja åtgärda de problem som finns.
						
								