Bakgrundskontroll stoppade fem från hemtjänstjobb
Foto: Getty Images
Nyheter | SPF Seniorerna | Vård & omsorg | BAKGRUNDSKOLL

Bakgrundskontroll stoppade fem från hemtjänstjobb

Östhammars kommun stoppade fem från hemtjänstjobb efter att ha gjort bakgrundskontroller. Nu föreslår regeringen en skärpt lag som ökar kommunernas rätt att kontrollera anställda.

Anna Bäsén
Publicerad 2025-12-04

Fem personer har nekats jobb i Östhammars hemtjänst i år efter att kommunen infört bakgrundskontroller vid nyanställning, rapporterar P4 Väst idag.

Östhammar kommun gör bakgrundskontroller

Östhammars kommun började i mars i år att göra bakgrundskontroller på alla som söker jobb inom hemtjänsten.

Sedan dess har fem personer stoppats från anställning, enligt uppgifter som kommunen lämnat till Sveriges Radio.

Gjorde inte bakgrundskontroller tidigare

Och just i Östhammars kommun har 82-åriga Irene berättat för P4 Uppland att hon utsatts för sexuella övergrepp av en man från hemtjänsten.

Kommunen kontrollerade inte mannens bakgrund innan han anställdes.

Polisen har lagt ned utredningen mot mannen, men Irene har överklagat.

Senare visade det sig att mannen tidigare är dömd för penningtvätt mot äldre.

Fler kommuner gör bakgrundskontroller

Många andra kommuner har, precis som Östhammars kommun, börjat med bakgrundskontroller vid nyanställning.

Tomas Björck, arbetsrättschef vid intresseorganisationen Sveriges kommuner och regioner, SKR, berättar att de får många frågor från kommuner om just bakgrundskontroller i hemtjänsten.

– Vi märker att det här är en viktig och angelägen fråga för kommuner, säger han till P4 Väst.

Ny lag om bakgrundskontroller på gång

Nu är lagstiftning på gång som utökar rätten att göra bakgrundskontroller.

Som Senioren tidigare rapporterat föreslog regeringens särskilda utredare förra året att kommuner ska få utökad rätt att be om registerutdrag vid anställning. Något som SPF Seniorerna anser borde vara obligatoriskt.

Vill skydda människorna som riskerar drabbas

Regeringen lämnade nyligen in en proposition till riksdagen om att kommuner ska få ta in uppgifter från misstanke- och belastningsregistret för personer som ska arbeta med äldre och vuxna med funktionsnedsättning i deras hem.

– Förslagen stärker skyddet för både verksamheterna och de människor som riskerar att drabbas, sade justitieminister Gunnar Strömmer i en kommentar i måndags.

Om riksdagen säger ja till regeringens förslag kommer de träda i kraft 1 mars nästa år.

Ny utredning om ännu mer kontroll

Regeringen har också tillsatt en annan bredare utredning om bakgrundskontroller av anställda i både privat och offentlig verksamhet.

Exempelvis kommer utredningen att ta ställning till om arbetsgivare ska få laglig rätt att kontrollera personal som redan är anställda. Det är inte tillåtet idag.

Utredaren ska vara klar senast 11 mars 2027.

Förslaget om nya bakgrundskontroller

Regeringen vill stärka skyddet mot kriminalitet, infiltration och otillåten påverkan i kommunala verksamheter.

Därför föreslås att kommunerna ska få utökade möjligheter att ta del av uppgifter ur både belastningsregistret och – i fler fall än tidigare – misstankeregistret vid anställning.

• De nya reglerna ska gälla för personer som ska arbeta i hemmet hos äldre personer eller vuxna med funktionsnedsättning, till exempel inom hemtjänsten. För första gången ska kommuner kunna få uppgifter även ur misstankeregistret för dessa yrkesgrupper.

• Kontrollen för den som ska arbeta med barn skärps på motsvarande sätt: arbetsgivare får tillgång till både belastnings- och misstankeregister.

• Kommuner ska också få ta del av registeruppgifter inför anställning till vissa ledande befattningar, för att förhindra att personer med brottsliga eller illojala avsikter får centrala roller i verksamheten.

• Syftet är att stärka tryggheten och minska risken för brott, särskilt i verksamheter som rör äldre, barn och andra utsatta grupper. Regeringen betonar att de här verksamheterna måste vara säkra och skyddade från otillbörlig påverkan.

• Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 mars 2026.

Källa: Justitiedepartementet, 1 december 2025

Dölj faktaruta

Anna Bäsén
Publicerad 2025-12-04

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas
Byggd med av WonderFour