Tre företag misstänks ha ringt upp svenskar, fått dem att lämna ifrån sig sina bank-id, och sedan loggat in på Pensionsmyndigheten för att byta ut personernas fonder mot företagets egna.
Genom att påstå att samtalet gällde efterlevandeskydd har företagen – med callcenters i Dubai – lyckats få folk att lämna ifrån sig sina bank-id, rapporterar TT i ett flertal av landets tidningar, bland annat Dagens Industri, DI.
De tre företag som polisanmälts för dataintrång i pensionssystemet och ”missbruk av urkund” är Svensk fond & försäkringsanalys, Lundstedt Fond och Finans samt Konsumentkraft. Pensionsmyndigheten uppskattar att omkring 6000 svenska pensionssparare har drabbats, framför allt personer i 30-40-årsålden.
Sedan februari i år har myndigheten ändrat rutiner så att det krävs två godkännanden för att byta fonder.
”Man får signera två gånger. Och andra gången är det också uttalat att det är ett fondbyte man ska godkänna, säger Rasmus Bjälkeson, processansvarig för Fond och finansadministrationen på Pensionsmyndigheten, till TT.
Ditt bank-id är en identitetshandling och du ska aldrig lämna ut din inloggning till någon. Är du orolig? Logga in på ditt konto på Pensionsmyndigheten och kontrollera vilken fond du är placerad i.