Bedrägerier utförda hemma hos äldre blir allt vanligare. Senioren har bett polisen om handfasta råd hur du ska tänka och agera för att skydda dig på bästa sätt.
Först och främst gäller det att vara beredd på bedragarnas variationer.
– Eftersom de ständigt ändrar i sina manus och vem och vad de utger sig för att representera ska inte för stor vikt läggas vid vad som är känt om detta för tillfället, säger Johan Halling, brottsförebyggande samordnare på polisens bedrägerisektion i region Stockholm.
– Det viktiga är att vara vaksam på om någon kontaktar dig med information som du inte känner igen och försöker stressa dig, då ska du inte agera.
Bedragaren målar alltid upp ett påhittat och kritiskt scenario för att du ska ta emot lösningen som bedragaren ”erbjuder”. Lösningen är i själva verket det som fullbordar bedrägeriet.
Flera timmar
Johan Halling konstaterar att bedragaren inte tvekar att bearbeta sitt brottsoffer under flera timmar för att komma över värdeföremål, betalkort och koder.
– Bedragaren kommer att vilja hålla kvar dig i telefonen eller hålla dig sysselsatt under hela processen i syfte att du inte ska kunna kontakta en vän eller närstående för hjälp.
– Många gånger är den bästa lösningen att ta hjälp av en vän eller närstående som har lättare att tänka klart i situationen som uppstått, eftersom denna inte är kidnappad på samma sätt av bedragarens stress och manipulation som den drabbade.
Avgörande tips
Vilka är då de viktigaste brottsförebyggande tipsen för dagen? Johan Halling listar 7 saker som särskilt viktiga.
• Polisen eller företag hämtar aldrig värdesaker hemma hos dig. Om någon ringer eller knackar på med det syftet är det en bedragare.
• Lita inte på avsändaren. Via mejl, sms eller telefonsamtal försöker bedragaren förmå dig att lämna ut kontanter, smycken, värdeföremål eller dina konto- och kortuppgifter.
• Om du mottar ett sms eller mejl med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer som du själv söker fram och inte via telefonnummer som står i meddelandet.
• Logga aldrig in med bank-id om någon ringer upp och ber dig. Lämna inte heller ut koder från bankdosa eller till betalkort.
• Lämna aldrig över legitimation, bankkort eller din kod till någon annan person.
• Släpp inte in okända personer i ditt hem oavsett vad de påstår.
• Kontakta polisen. Ring 114 14 om du blivit utsatt, eller för att kontrollera om det faktiskt är polisen som söker dig. Om bedragaren är på väg hem till dig, lås dörren och ring 112, det handlar då om pågående brott.
Johan Halling tipsar också om en film som polisen har spelat och som gestaltar hur ett fysiskt telefonbedrägeri ofta går till. Den är 13 minuter lång men väl värd sin tid – gestaltningen gör förhoppningsvis att man känner igen metoden om man skulle drabbas.
Dubbelt så många bedrägerier hemma hos äldre
Nationellt var snittet av anmälda fysiska telefonbedrägerier under första halvåret 2025 drygt 300 anmälda brott per månad, berättar Johan Halling.
Det handlar i grova drag om en fördubbling sett till samma period under förra året.
Ett bedrägerisamtal som följs av ett hembesök kallas för ett fysiskt telefonbedrägeri.
Under den tidiga sommaren i år skedde en halvering i juni (146 ärenden) men sedan i juli och framåt har nu denna brottslighet tagit fart igen och närmar sig samma nivå som snittet under det första halvåret.

Så tar bedragaren kontakt…
Senioren har bett Johan Halling om en så konkret beskrivning som möjligt av hur det ofta går till när bedragarna slår till.
”Ett typiskt tillvägagångssätt är att bedragarna skickar sms om falska orderbekräftelser eller ringer och gör falska påståenden. Det kan handla om allt ifrån att mottagaren har en hyrbil som ska återlämnas, har beställt ett bankkort, gjort ett inköp hos elektronikföretag, eller om en påhittad skuld till inkasso eller liknande. Det rör sig om ett påhittat scenario för att stressa personen till att agera genom att ringa tillbaka till det angivna numret i sms:et eller för att bedragaren ska kunna simulera en vidarekoppling i telefonen till ytterligare en bedragare. Denna låtsas i sin tur ofta arbeta på en säkerhetsavdelning på bank eller utger sig för att vara polis eller uppger något annat yrke som ska inge förtroende. Ibland får bedragarna det man vill ha redan i telefonen genom att få personen att lämna ut kortuppgifter och koder samt personlig information eller genom att manipulera denna till att använda Bank-ID och genom detta ge bedragarna tillgång till sina konton.”
– Variationerna i tillvägagångsätten vid kontakt är många och ändras över tid och bedragarna byter ofta manus och vilka de utger sig för att vara, understryker Johan Halling. Det som består tyvärr är att de både är trevliga och manipulativa.
Första kontakt via telefonsamtal är vanligt men bedragarna har under en längre period gått alltmer mot att skicka sms.
– Detta underlättar för bedragarna genom att de endast behöver prata med och fortsatt bearbeta personer som så att säga redan gått på den inledande delen av bedrägeriet, genom att de ringer upp numret som står angivet i meddelandet.

…och så kommer bedragaren in genom dörren
Det händer också att bedragare tar första kontakten direkt vid dörren, poängterar Johan Halling.
En typisk manipulation för att bli insläppt i hemmet kan gå till så här:
”När väl kontakten är etablerad arbetar bedragaren systematiskt punkt för punkt från ett manus som ofta innehåller en skrämmande berättelse om att brottsaktiva och farliga individer finns i närområdet eller att det pågår en inbrottsvåg. Bedragarna påstår ofta att de har information från säkerhetspersonal eller polis, eller genom att utge sig för att vara säkerhetspersonal eller polis lurar de den kontaktade att tro att denna har hamnat på de kriminellas radar. Genom att agera vänligt och samtidigt erbjuda en lösning på det påhittade problemet manipuleras sedan brottsoffret med hjälp av stress och skrämsel till att släppa in en medhjälpare till bedragarna i sitt hem under den falska förespeglingen att denna samlar in värdeföremål för att skydda dessa tillfälligt tills faran är över. Brottsoffret luras att tro att denna senare kommer få tillbaka värdeföremålen, vilket aldrig sker. För tillfället är det väldigt vanligt att bedragarna utger sig för att vara poliser och att bedragaren som kommer till hemmet för att samla in föremålen utger sig för att vara civil polis.”