En kompletterande allriskförsäkring är bra att ha. Men det är ingen garanti för ersättning. Det fick Anna-Lisa Karlsson, 92, erfara när Länsförsäkringar vägrade ersätta hennes stulna smycken.
Hennes fall väckte stor uppmärksamhet i medierna i höstas. Hennes dotter Agneta Rundström blir fortfarande upprörd när hon talar om det hennes mor gått igenom.
Vad har hänt sedan i höstas?
– Ingenting! Jag trodde verkligen att skaderegleraren på Länsförsäkringar skulle ge med sig när det blev en sådan mediekarusell. Men nej.
Som sagts ovan så har IF och Folksam valt att ändra sina villkor för att bättre omfatta personer med hemtjänst. Agneta Rundström tycker att Länsförsäkringar kunde gjort detsamma, och försökt möta hennes mor på halva vägen.
– Min mamma, som är helt klar i huvudet, var inte ute efter pengarna på det sättet, utan hon vill få någon form av upprättelse. Jag kan säga dig att hon fortfarande är jätteledsen.
”Lätt skylla på hemtjänsten”
Enligt Hans Frank på Länsförsäkringar var problemet i Anna-Lisa Karlssons fall att det inte gick att slå fast att en stöld faktiskt hade inträffat.
– Det är rätt så lätt att skylla på hemtjänsten, säger han.
– Om man måste ha guld och värdeföremål hemma, så lås in dem i en låda som ingen har nyckel till. Då kan man rätt snabbt slå fast att en stöld har begåtts, om lådan är uppbruten.
Flyttat försäkringarna
Nu har Agneta Rundström flyttat alla försäkringar till IF. Men en sak undrar hon över:
– När hemtjänsten får en nyckel av en person som behöver hjälp – varför lämnar de inte en lapp där de upplyser om att man bör kontrollera sin försäkring för att vara säker på att den gäller?
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se