Sluta inte pruta!
Jörgen i prutartagen
Ekonomi | konsument

Sluta inte pruta!

Inflationen fortsätter att tugga på och höjda räntor påverkar allt fler. Men den som är aktiv kan absolut sänka sina kostnader. Kanske ska du byta livsmedelsaffär? Eller ringa upp din bredbandsleverantör? Text Jörgen Cardell Foto Peter Holgersson

Tidningen Senioren
Publicerad 2024-04-19

Den här historien började för snart tre år sedan. Jag satt med vännen Lennart och drack kaffe. Han berättade om hur han prutat på flera av sina avtal med olika företag. Som pensionerad inköpschef hade han vanan inne att förhandla och han peppade mig att göra samma sak.
Efter ett antal telefonsamtal hade jag sänkt mina årskostnader med 9 336 kronor. Bra förtjänst för en halvdags jobb i solskenet.
Jag vet att artikeln fick många att höja på ögonbrynen. Var det verkligen så lätt att pruta?
Somliga testade och sänkte till exempel kostnaderna för sin prenumeration på Svenska Dagbladet med 1 500 kronor på ett år. Andra hittade möjligheten att teckna rabatterat senioravtal med elleverantören Fortum.
Ytterligare en person märkte att Tele2 hade höjt avgiften för mobiltelefoni med hundra kronor i månaden utan att kommunicera detta. På fem minuter togs höjningen bort och hon fick dessutom seniorrabatt.
Själv blev jag inbjuden till Sveriges Radios program Talkshow i P1 där jag intervjuades av Louise Epstein och Jonas Bonnier i min nya roll som prutningsspecialist. För att behålla de lägre priserna gäller det att vara på sin vakt och lite kreativ. Det är faktiskt inte farligt att göra en uppsägning eller att byta leverantör. Eller kanske bara hota om det.
Så ta fram telefonen och sätt igång.

Försäkringsbolaget glömde jag nog bort i förra artikeln, så jag börjar där. Jag står antecknad som förmånskund vilket ger mig 10 procent generell rabatt men det borde gå att pruta lite ändå.
Om jag ska sänka kostnaden för villahemförsäkringen visar det sig att jag även måste bli bankkund, vilket jag inte vill. Men jag lyckas förhandla på min bilförsäkring och sänker årskostnaden med 560 kronor vilket nästan motsvarar tio procent.
Tillgång till internet är idag nästan lika nödvändigt som att sova och äta. I min förra artikel hade jag lyckats sänka månadskostnaden från 538 till 369 kronor med ett telefonsamtal.
Snart därefter kom ett erbjudande från konkurrenten Comviq som bara ville ha 299 kronor för samma prestanda. Det borde väl min leverantör kunna matcha? Jag var ju dessutom nöjd med deras service så det kändes en smula onödigt att byta.
Ett telefonsamtal senare hade jag sänkt månadskostnaden med ytterligare 70 kronor. Att ställa bolag mot bolag och erbjudande mot erbjudande verkar vara en klassisk metod som fungerar.

Det finns många bolag som levererar mängder med tv-kanaler.
Jag har tidigare gjort en deal med ett av dem om en månadskostnad på 319 kronor per månad. När jag tittar på fakturan för januari månad 2024 vill företaget helt plötsligt debitera mig 348 kronor för en månad. Jag bestämmer mig för att ringa upp deras kundtjänst och fråga vad detta kan bero på.
Som vanligt blir man rekommenderad att chatta, men jag väljer att vänta för att kunna prata med bolaget. Medarbetaren Nils svarar redan efter en minut.
– Ja, jag kan se att vi har lagt på en teknik- och serviceavgift på 29 kronor, svarar han.

För två år sedan skrev frilansjournalisten Jörgen Cardell här i Senioren om hur han sänkte sina kostnader genom att pruta. Med fem telefonsamtal lyckades han sänka sin årskostnad med drygt 9 000 kronor. Här följer vi upp hur det ser ut idag. Försöker företagen smyghöja? Och går det att pruta på fler avtal?

Dölj faktaruta

Märkligt tänker jag, det är väl just för teknik och service som jag redan skrivit ett avtal med företaget. Jag kan inte låta bli att göra en jämförelse.
– Ja, men det vore ju ungefär som om SJ skulle sälja biljetter till visst pris och sedan när man går ombord på tåget kräva att man swishar 20 kronor för att tåget ska starta, säger jag.
– Haha, ja det har du väl rätt i, svarar Nils.
Så kommer vi överens om att den pålagda kostnaden ska tas bort för resten av den avtalade perioden.
Det innebär också att jag styrks i min tes om att olika bolag försöker smyghöja avgifter och ser hur många som kommer att gå med på det. Skickar man ut 100 fakturor är det kanske tio kunder som klagar och det har man räknat med och korrigerar utan att tjafsa. 90 personer kommer förmodligen glatt och omedvetet betala.

Hans Lundin.

Jag slår en signal till Konsumentverket för att höra om jag kan ha rätt i min tes.
– Det är omöjligt att läsa ut bland våra ärenden om detta är något som förekommer, förklarar Hans Lundin som är pressansvarig. Det man allmänt kan säga är att avtal är till för att hållas och det gäller för båda parter. Om det sker ändringar i ett avtal ska kunden kontaktas och beredas möjlighet att antingen godta ändringen eller att frånträda kontraktet. Man ska helt enkelt få möjlighet till att säga ja eller nej till avtalet.
Samma sak händer med den kedja jag går och gymmar hos. Helt plötsligt har månadsavgiften för en senior höjts till 349 kronor på decemberfakturan. I november betalade jag 269 kronor så jag ringer upp företaget. Som vi nu lärt oss backar de direkt, ber om ursäkt och korrigerar tillbaka priset. Dessutom ligger det 30 kronor under vad de anger på sin hemsida.

Jörgens andra prutning

Villalarm 1 611 kr
Internet 840 kr
Mobiltelefon 300 kr
Försäkringar 560 kr
Summa: 3 311 kr

Dölj faktaruta

I min förra artikel skrev jag om hur jag lyckats få ned priset på min lokaltidning med ungefär 25 procent, men att jag var tveksam även till det priset. Papperstidningen blir allt tunnare och journalistiken allt sämre. Det är inte längre en riktig lokaltidning utan nu publiceras artiklar skrivna långt utanför det egna, naturliga bevakningsområdet. Bildkvaliteten är minst sagt varierande men får ändå ta upp 60 – 70 procent av ett uppslag.
Botten var nådd när en av dagens största nyheter var att en konditor tio mil bort tagit fel och fyllt semlorna med aioli. Den nyheten fick ett helt uppslag.
Så jag har upphört med abonnemanget och läser i stället tidningen ibland på vårt lokala bibliotek. Det var ett enkelt beslut och jag tjänade 4 308 kronor per år.

Det kan även vara värt att försöka sänka ett redan prutat pris. När jag skrev om prutning förra gången hade jag sänkt månadskostnaden för min mobiltelefon från 195 kronor till 125. Nu, två år senare, ligger min månadskostnad på 100 kronor. Detta efter ett enkelt telefonsamtal.
Det visar ju också att det inte finns någon oskriven, inbyggd regel som säger att ditt avtal bara kan bli dyrare.
Så var det slutligen dags för mitt villalarm. Jag värmer upp med att ringa till ett annat företag, Sector Alarm, som faktiskt erkänner att de inte kan sänka priset jämfört med min nuvarande leverantör.
Samtalet för två år sedan resulterade i 1 860 kronor i sänkt årskostnad. Men jag vässar mina argument; jag har varit kund länge och använder samma tekniska utrustning som tidigare plus att jag som pensionär har en tightare budget.
På tio minuter har jag tagit mig förbi första linjen hos kundtjänst och pratar nu med en person som har mandat att förhandla om priser. Hon erbjuder så en månadskostnad som är 85 kronor lägre än den tidigare. Eftersom förhandlingen går bra ber jag henne också att ta bort den årliga avgiften för serviceavtal på 591 kronor. Visst, det går bra det också!

Med dessa framgångar i prutarbranschen nöjer jag mig för denna gång. Jag är ju dessutom född 1957 vilket gör att jag i sommar ska kompenseras för det tidigare, orättvisa regelverket kring grundavdraget i deklarationen.

Så här prutar du bäst

1 Glöm inte att ditt bästa argument är att du har en tightare ekonomi nu och behöver sänka dina kostnader. Om du varit kund en längre tid kan det vara ett argument för en trohetsrabatt.
2 Oftast gör du inte de bästa avtalen med kundtjänst. Där kan du snarare berätta att du tänker säga upp ditt abonnemang och sedan förhandla med en annan person.
3 Håll koll på dina fakturor! En del företag gillar att lägga på extra kostnader eller höjningar på din faktura. Kolla till exempel att beloppen är de samma varannan månad. Ring upp och påpeka att ni förmodligen inte förhandlat om en höjning.
4 Nöj dig inte med en prutning. Om du lyckas med att pruta vid ett tillfälle går det absolut att återkomma senare i samma ärende.

Bolåneräntor
är ju den högsta enskilda kostnaden för många hushåll. Det kan knappast ha undgått någon att de stigit markant den sista tiden. För bankerna har det inneburit rekordvinster.
Men det finns alltid möjlighet att förhandla med din bank, oftast när ett lån ska skrivas om. Bankerna visar publikt sina listräntor och snitträntor för olika tidsperioder. Sedan kan du få personliga ränterabatter eller ränteerbjudanden. Det är just här du kan gå in och förhandla.
Ett bra knep kan vara att begära ut sitt amorteringsunderlag, en handling som krävs när man ska byta bank.

Elpriser
Ska man ha bundet eller rörligt pris? Tjänar man på att köra tvättmaskinen på natten? Själv har jag ett treårigt avtal med Eon på 70 öre per kwh. Men man ska vara medveten om att stora delar av fakturan består av fasta kostnader som inte är så lätta att påverka. När jag ringer mitt elbolag har de inget bättre erbjudande för tillfället. Men de påpekar att de faktiskt har en rabatt för medlemmar i SPF. Du kan få välkomstrabatt, rabatt på årskostnaden och lite lägre pris på förbrukningen.

Dölj faktaruta

Spara pengar på maten också!

De olika livsmedelskedjorna har ofta speciella rabatter för seniorer. Dels vill de locka en stor grupp att handla men också att göra det vid en tidpunkt som är gynnsam för butiken.
City Gross ger en rabatt till seniorer på 5 procent. Detta gäller på tisdagar om du handlar i butik.
Ica Här drivs de olika butikerna av en mängd olika handlare och det är upp till var och en att erbjuda rabatt och eventuellt en veckodag. ICA Smedby, Norrköping ger till exempel 5 procent i rabatt vid ett tillfälle måndag – onsdag.
Willys har ingen seniorrabatt. Företaget säger sig istället satsa på Sveriges billigaste matkasse för alla.
Coop Vissa butiker erbjuder minst 5 procent rabatt en dag i veckan, oftast på tisdagar vid köp i fysiska butiker. Detta är en rabatt som konsumentföreningarna har hand om och därför kan det skilja sig lite från butik till butik. Seniorrabatten gäller enbart på ordinarie priser och går inte att kombinera med andra rabatter.
Hemköp har ingen generell seniorrabatt. Det är upp till den enskilda butiken att bestämma och erbjuda.

Dölj faktaruta
Tidningen Senioren
Publicerad 2024-04-19

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas