Njut av solen och försommaren
Hälsa & medicin | Experten
Foto Colourbox

Njut av solen och försommaren

Magnus Eriksson
Publicerad 2016-05-30

Först vill jag tacka för de vänliga kommentarer som inkommit  på tidigare artiklar, när det gäller till exempel huskurer och effekten av nyponpulver och glukosamin vid artros. Min avsikt var inte att förkasta huskurer men att vara tydlig med att effekten av dessa inte säkert har kunnat påvisas i vetenskapliga  studier. Därmed inte sagt att de inte kan ha effekt hos den enskilde individen, eller att det inte finns doktorer som förespråkar olika alternativa behandlingar.

Genom åren har jag själv blivit mer försiktig och noggrann med att rekommendera olika behandlingar, då jag sett en del allvarliga biverkningar inte minst av mediciner, men även av att man utnyttjat människors oro för sjukdom genom rekommendationer av preparat som inte är vetenskapligt bevisade.

Nu kommer en tid med sol och värme, vilket de flesta av oss uppskattar. I arbetet som läkare kan man sommartid fascineras av att yngre människor kommer in på läkarbesök i shorts och tunna linnen i kontrast till många äldre, som fortfarande är ordentligt klädda inte bara av uppfostran utan för att de inte alls upplever värmen på samma sätt som yngre. När vi blir äldre får nämligen flertalet nedsatt cirkulation i huden och successivt  minskar pigmenteringen(melaninet) som skyddar oss mot solen genom att det omvandlar UV-strålning till värme.

Vissa är dock mycket, ja till och med extremt känsliga för sol. Det kan i enstaka fall bero på ovanliga sjukdomar, men är främst en följd av att de har annan sammansättning av melanin i huden. Dessa personer blir mycket lätt röda, brända och har svårt att bli bruna.
Tillhör du denna grupp av människor, vilket man ofta är medveten om, ska du tänka efter extra mycket hur du förhåller dig till solen, men definitivt inte vara rädd för den.

Alla behöver vi nämligen solen. Den är nödvändig för att kroppen ska kunna tillverka D-vitamin.

Alla behöver vi nämligen solen. Den är nödvändig för att kroppen ska kunna tillverka D-vitamin. Vi får i oss lite av det vitaminet via kosten men den helt avgörande källan är det som produceras när huden utsätts för solexponering.
I Sverige är solen tillräckligt stark för att åstadkomma detta under månaderna maj till augusti. Man vet att det då räcker med att sola armar och ansikte under cirka 15 min per dag mellan kl 11 och 13 för att maximalt fylla på sina förråd av D-vitamin. Att utsätta sig för mer sol än detta ökar inte nivåerna ytterligare, är man däremot ute under andra tider av dagen kan man behöva längre tider av exposition.

Ja, och så mår vi allmänt bra av sol. Det har visat sig att människor som solar eller är ute i solen, lever längre och är friskare än de som undviker den. Det kan låta märkligt i dessa tider när vi ständigt påminns om, att vi kan få olika former av hudförändringar och hudtumörer av solen.

De hudförändringar som vi kan få av att sola som äldre är i första hand inte melanom, den elakaste formen av hudcancer. Här vet vi att det som har betydelse bland annat är hur mycket man solat och ”bränt” sig under uppväxten.
De hudförändringar som är vanliga är istället aktinisk keratos, basalcellscancer (Basaliom) samt skivepitelscancer. De kännetecknas av att de blir vanligare med ökad ålder och att de främst uppträder på solexponerad hud samt är beroende av hur mycket man utsatt sig för sol.

De kan från början likna varandra– små rodnader, ofta fjällande – som inte läker utan långsamt växer till och kan bli såriga. De är sällan livshotande men ska alltid behandlas om de växer till och orsakar sår.
Dessa hudförändringar kan man framgångsrikt skydda sig mot, genom att inte allt för länge utsätta sig för direkt solljus alternativt skydda huden med kläder, mössa, sjal samt inte minst solskyddsmedel, gärna med en solskyddsfaktor 25 eller mer.
Avslutningsvis önskar jag er en skön och solig försommar. Det är livsbejakande.

Magnus Eriksson

Magnus Eriksson
Publicerad 2016-05-30
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.