Höga Kusten och Finland
Landet runt

Publicerad 2016-06-22

Under vintern 2015 och 2016 läste det gamla gänget vid SPF Seniorerna Ankaret i Valdemarsvik i vanlig ordning i en studiecirkel. Vi läste om Höga Kusten och om Finland, i avsikt, att under våren/försommaren 2016 besöka de platser vi läst om. Alla i cirkeln var mycket ambitiösa och kom till varje cirkeleftermiddag. Vi drack kaffe också, och det var kanske det som lockade många.

Den 30 maj 2016 skulle vi så åka för att bese de platser vi läst om. Tidigt på morgonen blev vi upphämtade av Uknabuss, som under många år skjutsat oss runt i Europa. Den här gången var vi trettiosju resenärer.

Vid Arlanda hämtade vi guiden Barbro, som kommit med flyg från Finland. Hon visade sig vara mycket duktig och trevlig.

Färden gick första dagen först till helsingegården Erik-Anders i Söderhamn. Gården är en av de helsingegårdar, som är inskriven i Unescos världsarvslista. Vädret var strålande, vilket det var under hela resan. Vi gick runt och gladdes åt de gamla husen.

Efter övernattning i Härösand  gick färden vidare norrut efter Höga kusten och över Högakustenbron. Vi var alla imponerade av den storslagna naturen. I Örnsköldsvik tittade vi in i Världens första surströmmingsmuseum. Dom hade tyvärr ingen färdig strömming att bjuda på.

Vi hann under dag två även med att besöka friluftsmuseet Gamlia i Umeå. Dit har flyttats ett antal olika gamla fina hus från närliggande trakter. Kvällen tillbringade vi under fin samvaro på Comfort Hotell Winn i Umeå, där vi också övernattade.

Efter tidig frukost åkte vi dag tre med färjan över till Wasa. Vi passade på att äta lunch under överfarten och sparade därigenom litet dyrbar tid. Sedan vi kört en mindre statsrundtur, åkte vi till Stundars i Korsholm, där det finns ett stort museum och ett levande kulturcentrum. Där finns ett sextiotal gamla fina byggnader. Där finns lanthandel, skola, bondgård m.m.

I närheten ligger Korsholms gamla kyrka med mycket fin omgivande natur. I det fina vädret passade vår chaufför Tomas på att bjuda på så kallat busskaffe.

Vi fortsatte till Strömsö, någon mil norr om Vasa. En gammal sommarstuga vid ”Västerviksstran- den” hade där år 2002 byggts om till en TV-studio, där programmet ” Strömsö” spelas in. Serien lär ha visats även i svensk tv.

Den tredje natten tillbringade vi på ett Spahotell i Vasa.

Vi skulle nu, på den fjärde dagen av resan besöka en av höjdpunkterna  på färden. Den gamla fina trähusstaden Kristinestad, som genom åren förskonats från större bränder. Den ligger något tiotal mil söder om Vasa. Två trevliga guider visade oss sjöfartsmuseet. Där fanns ett stort antal gamla fina båtar. Guiderna berättade för oss om skeppsbyggnad och om sjöfararnas farliga och strävsamma liv i forna tider.

Från Kristinestad åkte vi till kulturhistoriska Villa Mairea i Norrmark i landskapet Satakunda. Byggnaden ritades av den finländska arkitekten Alvar Aalto och stod klar 1939. Villan var ett residens för det kända paret Gullichsen. Numera ägs villan av AB Ahlström.

God middag med trivsam samvaro fick vi på hotell Cumulus i Turku/Åbo. För en av resedeltagarna, Birgit, blev kvällen icke alls lyckad. Hon råkade snava och ramla och byta lårbenet. Vi blev tvungna att lämna henne på sjukhus i Åbo, där hon skulle opereras.

Under sista dagen i Finland tittade vi på sevärdheter i Åbo och i dess närområde. Vi undersökte det gamla Dalsbruk och den mycket intressanta Söderlångviks Gård, som en gång ägdes av kulturpersonligheten, tidningsutgivaren och mecenaten Amos Anderson.

Klockan 20,55 finsk tid avgick Vinking Lines färja från Åbo mot Stockholm. På den åt vi vår sista gemensamma middag under den här resan. Det känns alltid litet vemodigt, när man ska skiljas från goda kamrater.

Återstående resan hem till Valdemarsvik gick utan missöden. Alla påstod sig vara nöjda och såg redan fram mot nästa studiecirkel och kommande utflykt.

Birgit opererades i Åbo och fick sedan fara hem till Valdemarsvik. Hennes goda humör gör, att hon säker snart är med oss igen.

Bilden nedan visar resedeltagarna vid kaffepaus vid Stavsjö värdshus utanför Norrköping.

Publicerad 2016-06-22

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.