SPF Seniorerna Kiladalens sommarresa till Harstena i Gryts skärgård

SPF Södermanland
Publicerad 2019-08-12

SPF Seniorerna Kiladalen

Vår sommarresa gick i år den 1 augusti till ön Harstena. Vi var 57 stycken förväntningsfulla medlemmar som steg på bussen i Bergshammar och Jönåker för att åka till Fyruddens Hamn och stiga ombord på M/S Ellen af Harstena.

På vägen till Harstena serverades kaffe och smörgås. Vi hade tur för vädret blev bara bättre och bättre ju närmare Harstena vi kom.

Efter en timmes resa var vi framme. Det fösta vi gjorde var att gå till Restaurang Loftet där vi åt vår lunch som bestod av potatismos och strömmingsflundra.

Efter lunchen möte våra guider upp som hette Marianne och Jenny. Vi fick dela upp oss i 2 grupper. De berättade om hur det var för på Harstena. Bland annat att det förr fanns ca 85 personer  bosatta på ön.

Genom skattelängderna kan man se att sälfångsten ål och strömmingsfisket var den dominerande inkomsten förr. Odling och djurhållning har var dock begränsad.

Här var det en riktig bulle by känsla, med röda stugor med vita knutar. Nästan allt var nu bostäder. För 15 -20 år sedan byggdes det även nya hus  på ön. Ett riktigt sommar paradis.

Vi gick förbi skolbyggnaden, vidare kom vi till Djupdalen (en liten sjö med röda näckrosor). Det fanns även ett bageri som vi gick förbi. Ön har varit bebodd sedan 1543.

Man började med skola redan 1921, telefonen kom 1930 och elektriciteten kom först 1945. Vatten och avlopp fick de vänta till 1960-talet. Idag bor endast 5-6 stycken bofasta på ön.

Åter till båten klockan 15.00. På tillbaka vägen blev det kaffe och bulle (från öns bageri.)

Åter i bussen för hemfärd där tackade Börje P,  Ulla o Hasse som ordat resan. Även vår chaufför Svante  fick ett tack för bra körning på den krokiga vägen.

Tack även till Åkeriet, Fredrik och Henrik för att vi fick ställa bilarna även denna gång.

Vid pennan Ulla Wellander, Bild Ingegärd Nylund. Bild ”M/S Ellen af Harstena”.

SPF Södermanland
Publicerad 2019-08-12

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.