Ekonomi & juridik | Hemma

I bilar på höjden får alla plats

Publicerad 2009-10-09

Säker designbil för alla

Fräckt formgiven men trång för två barn i bakersta stolarna är ett par kännetecken för den nya allt-möjligt-bilen från Toyota.

Verso är precis lika lång som VW-konkurrenten (4,4 meter) och precis som Touran ritad med barnfamiljer och seniorer i åtanke: höga, breda, dörrar som gör det lätt att komma i och ur, alla reglage högt placerade och med många funktioner som sköts direkt från ratten.
Mätarinstrumenten är förskjutna in mot mitten, något som kan kräva tillvänjning. Instrumentpanelen är också ovanligt hög vilket gör det svårare att se var bilen börjar.

Sjusitsig är Verso, precis som den tyska konkurrenten. Som femsitsig erbjuder den en bagagerum som räcker för de flesta behov, handlar det om frakt i stor skala fälls de tre mittstolarna och blir ett förlängt plant lastgolv; mycket prydligt löst.
En lättkörd bil handlar det om, särskilt uppskattar jag fjädringen som är komfortabel utan att bli svampig och den utmärkta bullerdämpningen.  Toyotan går tyst även på grovkornig svensk asfalt.

Min provbil hade en ovanlig men välfungerande automatlåda av typ CVT, kontinuerligt variabel utväxling, en utveckling av den som satt i DAF/Volvo under smeknamnet Rem-Johan. Funktionen är fullt i klass med Tourans automat och förbrukningen stannar vid 0,77 liter milen vid min provkörning.

Fem motorer erbjuds, två bensindrivna och tre dieslar, samt fyra utrustningsnivåer. I högsta nivån (Premium) ingår en högklassig navigator och backkamera som extra säkerhetsdetalj.
Prislistan börjar vid 209 600 kr med en 132-hästars bensinmotor.

Toyota Verso 1.8 VVT-i Premium Multidrive S
Sjusitsig familjebil.

  • Priser från 209 600 kronor.
  • Testbilens pris med bl a två extrastolar bak, backkamera, navigation, panoramaglastak 288 000 kronor.
  • Fyrcylindrig bensinmotor, 108 kW/147 hk.
  • Bensinförbrukning 7,0 lit/100 km, koldioxid 164 g/km.
  • Säkerhet: antisladd&antispinn, sju krockkuddar, Isofix barnstolsfästen (2), aktiva nackskydd fram.

+ Tyst, snål
– Svänger dåligt

Plats för golfbag och vagn

Volkswagens grundidé är förnuftiga bilar. Det präglar Touran, en långkörare i sortimentet som passar utmärkt för långa körningar.
Förnuftet avspeglar sig i formgivningen med den raka taklinjen som ger bekvämt tillträde till en kupé som rymmer mer än den bara 4,4 meter långa karossen ger sken av.

Sjusitsig är den, om man inskränker på benutrymmet för de fem i baksätena genom att skjuta fram det rörliga mellansätet.
Ännu bättre, när möjligheten finns, är att fälla de båda bakersta sätena som då bildar ett plant golv till ett stort och lättlastat bagagerum med plats för dubbel barnvagn eller golfvagnar.

Förnuftet slår också igenom i den standardiserade men genomtänkta förarmiljön, men drivs kanske för långt i den trista gråknottriga inredningsplasten.
På vägen går Touran tryggt och stadigt, med bromsar dimensionerade även för Autobahnkörning och bekväm fjädring.

Min testbil var en högutrustad version med 170-hästarsmotor och den snåla, datorstyrda, DSG-växellådan som även kan växlas manuellt. Ett par i det stora urvalet tillval kan jag rekommendera – backradarn som gör det lättare att parkera (4 400 kr) och, för den som ska resa på obekanta vägar, den utmärkt fungerande navigatorn (20 700 kr).

VW:s barnbarnsbuss kommer med sju motoralternativ och tre utrustningsnivåer. Billigast är TSI 140 (214 900 kr), ett miljöalternativ är gasdrivna EcoFuel (239 900 kr) den ger billigare mil men har bara en 13-liters nödtank för bensin. Som 2010 års modell har den fått 150-hästarsmotor och sjusits som standard.

Volkswagen Touran TSI 170 DSG Highline
Sjusitsig familjebil.

  • Priser från 271 600 kronor.
  • Testbilens pris med två extrastolar bak, backradar, navigation, elsollucka och backradar 322 500 kronor.
  • Fyrcylindrig bensinmotor, 125 kW/170 hk.
  • Bensinförbrukning 7,6 lit/100 km, koldioxid 181 gram/km.
  • Säkerhet: antisladd&antispinn, sex krockkuddar, farthållare.

+ Funktionell och vägtrygg
+ Farthållare som också håller ”dagisfarten” 30 km/tim
– Plastig inredning

Text: Anders Hultman
Foto: Örjan Björkdahl

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas