Vilken mc-typ är du?
Ekonomi & juridik | Hemma
Yamaha Super Teneré

Vilken mc-typ är du?

Publicerad 2011-04-18

Många känner suget så här års, när den rätta värmen börjar nalkas. Det är något särskilt med friheten och dofterna och närheten till maskinen när man kör mc.

Motorcykeln var fattigmans bil en gång, och när allt fler fick råd med bil blev Silverpilen och dess kamrater obsoleta – bara för att komma tillbaks igen, som ett nöjesredskap (mest) men också pendlarfordon. Bor man i Stockholm kan man skratta hela vägen förbi bilköerna, och slippa både biltullen och P-nissarna.

Den tekniska utvecklingen är bitvis  förbluffande. När jag började köra hoj på 60-talet fanns det inga bromsar att tala om, hjälmarna fanns men inte så sofistikerade som nu och skyddsutrustningen bestod, åtminstone med min kassa, av en halvlång vinterrock.

Nu har allt blivit bättre: kläderna med skydd på alla upptänkliga ställen, alltfler hojar med låsningsfria bromsar (60 procent av dem som säljs nu) och antisladd, om än bara på »värstingarna« än så länge.
Annat släpar efter, avgasrening är en bristvara även om framsynta märken har infört katalysator, bullret är en plåga för många men uppenbarligen själva njutningen för en del mc-förare.

Det fantastiska är annars att mc-åka är en hobby, eller varför inte en livsstil, som passar alla åldrar, kön och storlekar.

Vilken mc-typ är du?

ÄVENTYRAREN

Motorväg eller grusig skogsväg, det spelar ingen roll. Äventyraren vill ha både- och. Mc-industrin levererar självfallet.
Rejäla packväskor ingår i konceptet för hojen som passar såväl äventyrare som mc-bud. Här Yamahas version, XT1200Z Super Teneré med 110 hk, kardandrift och sex växlar. 157 900 inkl ABS, väskor och värmehandtag (stora bilden).
Andra som kan passa: KTM 990 Adventure, BMW R1200GS Adventure.

PENDLAREN
Tvåhjuliga motorfordon har fördelar i tätortstrafiken.
I Stockholm slipper man till exempel trängselskatten. Miljöintresserade kanske väljer eldrivet. »Elmoppe« blå.
Pendlar ljudlöst i 45 km/tim gör man med elmopeden GoodWheel 1500. Kostar mellan 20 500 och 35 000 kr, beroende på hur hög batterikapacitet man behöver (4 till 9 mil).
Andra förslag: Yamaha EC-03. GoodWheels el-mc GW 5000 Sprint (100 km/tim).



LÅNGÅKARPARET

En sväng till Toscana, med största möjliga konfort?
Då går vi upp i storlek och pris. Lite billigare (174 200 kr) kommer man undan med  en BMW R 1200 RT.  Två cylindrar, 110 hk, över 200 km/tim för den så hågade. Katalysator och värmehandtag är standard liksom packväskorna.
Andra som kan passa: BMW K 1600 GTL. Yamaha
FJR1300 ABS.

GLIDAREN
Glidarna, eller customhojarna, har tappat med åren men är inte uträknade.
Electra Glide är ett klassiskt namn från USAs kultmärke Harley-Davidson. Med tillnamnet Ultra betingar den 377 900 kr.

REJSPUTTEN
Någon som vill köra i 300 km/tim?
200 hk, 170 000 kr och 300 km/tim är några nyckeldata för Kawasaki Ninja. Hjälp på vägen får kunden av antisladd (precis som på många bilar numera) och ABS.
Andra som gör 300 km/tim: Suzuki Hayabusa, BMW S1000R, MV Augusta F4.

NOSTALGIKERN
Stanna världen, jag vill hoppa av. Kanske blir det en vespa som de såg ut förr, kanske en skulptural mc med linjer från förr.
Klassikern tillbaka. Vespa PX150 har handväxel men helt moderna bromsar. Kickstarten finns kvar, men man kan elstarta också. 40 000 kr.

GENTLEMANNEN
Vi som vill sitta rakt upp och ner på hojen (och kanske köra med öppen hjälm precis som förr) kan också tillfredsställa våra lustar.Två motställda cylindrar, precis som på gamla polis-mc, 110 hk, ekerhjul och krom. BMW R 1200 R i Classicutförande  kostar 134 600 kr. Annan som kan passa: Suzuki GSF650FA.

KÖRKORT KOSTAR
15- 25 000 kronor är ett sannolikt pris för körkortet. Alla som tog bilkörkort fram till mitten av 70-talet fick dock behörighet för tung mc »på köpet«.
Ringrostig? Slå en signal till trafikskolan eller gå in på Sveriges MotorCyklisters hemsida,
www.svmc.se

RÄTT KLÄDD OCH SKYDDAD
Välbefinnande och säkerhet kräver riktig utrustning.
Jackan, skinn eller textil, finns i ett spann från 2 500 till 5 500 (och ännu dyrare förstås). Byxor kan kosta från 2 000 och uppåt, handskar finns från ca tusenlappen och skor från 2 000 kr. Många föredrar slutna hjälmar (intregral) i prislägen från 4 000, öppna i glasfiber kan man få från 2 500 eller i plast från 600.

MOTORCYKLAR VÅRDAS BÄST…
Bilprovningen rapporterar att 79 procent av de mc som besiktades 2010 godkändes utan anmärkning, bäst av alla fordonsslag.

… MEN KÖRS INTE SÅ MYCKET
Genomsnittlig årlig körsträcka är 350 mil. 303 793 motorcyklar var i trafik 2010.
36 omkom på mc 2010, lägsta siffran under 2000-talet.
En av tio motorcyklister är kvinnor.

Motorjournalisten Anders Hultman har listan på vilken mc som passar just dig. Aldrig ägt någon? Läs vad utrustning och körkort kostar!

Dölj faktaruta

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas