Ta tåget ut i Europa
Res | Resa
Foto: Colourbox

Ta tåget ut i Europa

Att tågluffa är populärare än på länge, speciellt bland seniorer. Vill du vara varsam om klimatet, slippa kön till säkerhetskontrollen och uppleva lite mer av din resa – gör det på räls!

Tidningen Senioren
Publicerad 2019-05-10

Förra året gick försäljningen av Interrailkort i Sverige upp med över 60 procent. Mest ökade seniorkorten, 86 procent! Var femte tågluffare hade fyllt 60 år och i år lär det bli ännu fler.
Många gör en klassisk tågluff med bara vaga idéer om vart resan ska gå. Resrutten och hotellnätter ordnas längs vägen med hjälp av appar och internet.
Andra planerar i detalj och har alla platsbiljetter och hotellbokningar klara före avfärd.

Kan bli fullsatt

Båda alternativen fungerar men tänk på att många tåg kräver platsbokning, så var beredd att ändra färdplan om du väljer att improvisera. Tågen kan bli fullsatta, särskilt nattågen.

Finns hjälp

Föredrar du planering bör du vara ute i god tid. Tyvärr är det inte lika lätt att boka sin tågresa som flyget, men inte heller så svårt som det ibland kan verka. Det finns flera resebyråer som specialiserar sig på tågresor och hjälper till att finna den bästa rutten. SJ har slutat sälja utrikesbiljetter men lovade nyligen att det ska bli möjligt att boka vissa resmål genom dem redan i sommar.

Ventimiglia i Italien. Foto: Colourbox

Följ Seniorens stora guide så hittar du rätt på sommarens tågluff!

Interrailkort
Tågluffarkorten finns i en mängd varianter, från 15 dagar till tre månader. Globalkorten gäller i nästan alla EU-länder plus bland annat Turkiet och flera länder på Balkan. Det finns även kort som gäller i bara ett land.
Prisexempel Globalkort senior (60+) andra/första klass: 3 resdagar inom 1 månad: 2 334/3 034 kr; 10 resdagar inom 2 månader: 4 074/5 334 kr
15 resdagar i följd: 4 464/5 854 kr
1 månad i följd 6 614/8 724 kronor
(Priserna kan ändras på grund av valutakursändringar.)

Eiffeltornet i Paris. Foto: Colourbox

 

Platsbiljetter
Platsbiljett krävs ofta på längre sträckor och nästan alltid på höghastighetståg, utom i Tyskland. Den kan gå på flera hundralappar i Spanien och Frankrike medan man oftast kan resa utan platsbiljett i Central- och Östeuropa.
Räkna med 15–50 kronor på vanliga intercitytåg (ofta frivilligt), 110–250 kronor på snabbtåg i Frankrike och Spanien. Ofta mer än det dubbla på internationella tåg. I Frankrike kan priset öka närmare avgång.
På sträckan Köpenhamn–Hamburg krävs inte alltid platsbiljett men rekommenderas ändå, pris cirka 50 kronor. I denna flaskhals kan det bli trångt.
Du kan köpa platsbiljetter av någon resebyrå eller direkt från tågbolagen före resan eller på stationerna längs vägen. Vissa kan också bokas i mobilen.
www.interrail.eu/en/reservations/reservation-fees

Tidtabeller
Railplanner: Interrail-app med tidtabeller och möjlighet att göra platsreservationer för vissa tåg.
Trainline och omio: Tidtabeller för både tåg och buss. Priser och biljettbokning om du reser utan Interrailkort. Båda finns som såväl app som webbsajt (thetrainline.com och omio.com).
Rome2Rio.com: Tidtabeller för tåg, bussar och flyg i hela världen.

Schweiz. Zermatt centrum. Foto: Colourbox

 

Mer tåg på internet
Facebookgruppen Tågsemester: Snabbväxande mycket aktiv Facebookgrupp (i skrivande stund drygt 65 000 medlemmar) där du kan få svar på det mesta som rör tågresor. Gruppens administratörer har också nyligen startat en tågresebyrå med samma namn. www.tagsemester.nu
Seat61.com: Brittiske före detta järnvägstjänstemannen Mark Smiths personliga tågguide. Här finns praktiska tips om tågresor i snart sagt hela världen.

Prag. Foto: Colourbox

 

Nattåg
Ett effektivt sätt att komma söderut är nattåg från Hamburg. Tågen går till Zürich, Innsbruck och Wien med mellanliggande stationer som München och Basel. Nattåg går också söderut från Österrike, bland annat till Rom och Milano.
Välj mellan liggvagn, sovvagn eller en lyxigare sovkupé med egen toalett och dusch. En bädd i sex/fyrbäddskupé i liggvagn kostar cirka 370/470 kronor, tvåbädds sovkupé 790 kronor och lyxkupé 1 000 kronor, alla priser per person.
Även i Italien, Spanien, Frankrike med flera länder finns nattåg med liknande priser. I centrala och östra Europa är det billigare.
Tänk på att det finns hotell på ungefär samma prisnivå som sovplatserna. Stanna hellre en natt och ta ett dagtåg om du har svårt att sova på tåg och har gott om tid.

 

Vackra tågsträckor
Schweiz: Bernina Express Chur–Tirano, Glaciärexpressen St Moritz–Zermatt, Golden Pass Lucern–Montreux.
Österrike: Salzburg–Bischofshofen–Innsbruck, Innsbruck–Bolzano, Wien–Venedig.
Italien: Genua–Ventimiglia–Nice, Levanto–La Spezia i Cinque Terre.
Serbien–Montenegro: Belgrad–Bar.
Storbritannien: West Highland Line Fort William–Mallaig i Skottland.
Norge: Bergensbanen Oslo–Bergen, Flåmsbana Myrdal–Flåm, Nordlandsbanen Trondheim–Bodø.

Resebyråer

Här är några resebyråer där du kan köpa interrailkort, utrikesbiljetter och platsreservationer. Observera att Interrailkortet är en fysisk pappersbiljett som skickas på posten. Beställ i god tid!
Centralens resebutik i Kalmar
www.resebutik.se, 0480-36 22 10
Alingsås resebutik
www.alingsas-resebutik.se, 0322–102 21
Biljettbutiken Kristinehamn
www.biljettbutiken.com, 0550-66 15 70
Har också en filial i Karlstad.
Interrail.se, Tågbokningen.se
0771–75 75 70
Europarunt.se
08–535 253 00
Bigtravel.se, 0771–10 20 20
Interrail.eu, Interrails egen hemsida.

Dölj faktaruta

Tre förslag på rutter

 

Kulturstäder i Centraleuropa
Fyra av Centraleuropas huvudstäder på samma resa, kanske dessutom ett stopp i Hamburg.
Köpenhamn–Hamburg, 5.30 timmar, normalt minst ett byte.
Hamburg–Wien, 8.45 timmar.
Wien–Budapest, 2.30 timmar.
Budapest–Prag, 6.30 timmar.
Prag–Berlin, 4 timmar.
Berlin–Malmö, nattåg 12 timmar.
Lämpligt Interrailkort: 7 resdagar inom en månad, 3 454 kronor i andra klass, 4 494 i första.
Platsbiljetter: Cirka 400–1 200 kronor beroende på klass på nattåg och om man väljer att köpa platsbiljetter på dagtågen.

Medelhavet tur och retur
Snabbaste vägen till Kroatien. Välj mellan att fortsätta med buss från Rijeka till öarna i Kvarnerbukten eller hoppa av på stationen före för sol och bad i den gamla habsburgska kurorten Opatija.
Köpenhamn–Hamburg, 5.30 timmar, normalt minst ett byte.
Hamburg–München, 5.45 timmar.
München–Rijeka, nattåg 10 timmar.
Samma väg tillbaka men omvänt.
Lämpligt Interrailkort: 5 resdagar inom en månad om man inte gör stopp längs vägen 2 944 kronor i andra klass, 3 824 i första.
Platsbiljetter: Cirka 850–2 200 kronor.

Alperna och Italien
Schweiziska Alperna med en av Europas vackraste tågsträckningar, bad och vandring i Cinque Terre, stadsliv i Milano och München, konst i Florens, gondol i Venedig… Välj vilka städer du vill övernatta i!
Köpenhamn–Hamburg, 5.30 timmar, normalt minst ett byte.
Hamburg–Zürich, nattåg 12 timmar.
Zürich–Chur, 1.30 timmar.
Chur–Tirano, Bernina Express 4.30 timmar.
Tirano–Milano, 2.30 timmar.
Milano–Genua, 1.45 timmar.
Genua–La Spezia (Cinque Terre), 1.30 timmar.
La Spezia–Florens, 2.30 timmar.
Florens–Venedig, 2 timmar.
Venedig–München, 6.30 timmar.
München–Hamburg, nattåg 11 timmar.
Hamburg–Köpenhamn, 5.30 timmar, normalt minst ett byte.
Lämpligt Interrailkort: 10 eller 15 resdagar inom två månader 4 074/4 944 kronor i andra klass, 5 334/6 484 i första, beroende på hur många övernattningar man vill göra längs vägen.
Platsbiljetter: Cirka 1 100–2 600 kronor.

 

Tågbolag

Tyskland: www.bahn.de Tidtabeller i och utanför Tyskland.
Österrike: www.oebb.at ÖBB har tagit över många av nattågen från Deutsche Bahn.
Frankrike: www.sncf.com
Italien: www.trenitalia.com
Schweiz: www.sbb.ch
Spanien: www.renfe.com
Storbritannien: www.nationalrail.co.uk
Snälltåget: Nattåg Malmö–Berlin måndag, torsdag och lördag 24 juni till 18 augusti.
www.snalltaget.se

Dölj faktaruta

Text: Elisabeth Axås
Foto: Coulorbox

Tidningen Senioren
Publicerad 2019-05-10
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.