70 000 mobiler blockeras – måste bytas ut snabbt
Foto: Getty Images
Nyheter | TEKNIK

70 000 mobiler blockeras – måste bytas ut snabbt

Omkring 70 000 4G-mobiler kan inte ringa 112 via det egna mobilnätet. Därför blockeras de. Vissa modeller säljs särskilt till äldre. Agera nu och byt mobil, uppmanar PTS.

Anna Bäsén
Publicerad 2025-12-18

Nästan 70 000 4G mobiler blockeras för att de inte saknar stöd i det egna nätet för nöd­samtal till 112.

Knappt 7 000 mobiler blockerades redan 1 december. Det handlar både om nya och äldre modeller.

Men många problematiska mobiler är kvar. Ytterligare 60 000 kommer att blockeras 2 februari.

Det meddelade Post- och telestyrelsen på en presskonferens idag.

Kan vara ännu fler mobiler

Och ännu fler mobiler än så kan vara drabbade.

– Det kan vara fler, det vet vi inte. Men det är den lägesbild vi har just nu. Faktiskt utifrån den informationen vi fått in fram till igår. Vi fortsätter att följa det här, säger Jonas Wessel, avdelningschef på PTS, till Senioren.

Bråttom att byta ut mobilen

Mobilerna behöver bytas ut snarast och det är bråttom.

– Har du fått ett meddelande från din operatör – ta det på allvar. Agera nu, vänta inte till 2 februari, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för PTS.

En del av de problematiska mobilerna kommer från Doro. Det är en typ av enklare mobil som marknadsförs mot äldre.

– Hjälp gärna en anhörig eller vän att byta ut telefonen.

Allvarligt och extra angeläget just nu

Dan Sjöblom understryker att läget är allvarligt, därför vill PTS sprida informationen så brett som möjligt. Han poängterar att det är extra angeläget just nu inför julhelgen.

Antalet resor och trafiktätheten på många stora vägar ökar. Det för också med sig fler olyckor, varav många med dödlig utgång. Därför är det mycket viktigt att man har en telefon som kan nå nödnumret 112.

– Risken är extra stor just nu eftersom många ska ut och gör långa bilfärder. Då vill man inte bli stående med bilen och inte ha en ha en fullödig SOS-tjänst, säger Dan Sjöblom.

Mobilerna når inte 112

PTS upptäckte nämligen tidigare i höstas att vissa 4G-mobiler påverkas på ett allvarligt och oväntat och allvarligt sätt när operatörerna Tre, Telenor och Tele2 stänger ned sina 2G- och 3G-nät nu i december.

Situationen är allvarlig – och brådskande. Omkring 70 000 mobiler måste bytas ut. Hjälp anhöriga och vänner, uppmanar Dan Sjöblom, generaldirektör på Post- och telestyrelsen och avdelningschefen Jonas Wessel. Foto: Anna Bäsén

I slutet av november ålade PTS därför operatörerna Tre, Telenor och Tele2 att identifiera mobiler som inte kan ringa 112 via de egna näten efter nedsläckningen av 2G och 3G-näten. Dessa mobiler blockeras och operatörerna måste informera de berörda kunderna.

70 000 ska informeras

Som Senioren var först med att rapportera rör det sig om tiotusentals mobiler. Och lägesrapporten som PTS presenterade idag visar att det alltså handlar om närmare 70 000 mobiler.

PTS vet inte hur operatörerna kontaktar kunderna som äger dessa mobiler.

– Vi vet inte på vilket sätt de tar kontakt, men det kan exempelvis vara via sms, telefonsamtal eller på operatörens ”Mina sidor”. Vi håller på att kartlägga det, säger Jonas Wessel, avdelningschef på PTS.

Går att ringa vanliga samtal men inte 112

De problematiska mobilerna kan inte ringa nödnumret 112 via operatörens eget nät – trots att de fungerar för vanliga samtal. 

I stället kopplas de över till Telias nät via en funktion som kallas för nödroaming. Nödroaming är en säkerhetsåtgärd som om en operatörs nät inte fungerar inom ett område. Då styrs nödsamtal till 112 över till ett fungerande nät.

Fördröjer kontakt med SOS Alarm

Men nödroaming är en sämre tjänst än kunna nå nätet via 112 direkt via sin egen operatör. Vissa viktiga funktioner saknas.

Dels fördröjs framkopplingen till 112 avsevärt, understryker PTS. Man får vänta längre, kanske tio-tjugo sekunder extra, innan man kommer fram.

– Risken är förstås då att man i en akut situation lägger på och försöker ringa 112 igen, konstaterar Jonas Wessel.

SOS Alarm ser inte var du är

Dessutom saknar nödroaming positioneringstjänst. Det innebär att SOS Alarm inte vet var du befinner dig.

– Det är en viktig funktion, att 112 ser exakt var du är. Annars måste du stå i en nödsituation och försöka förklara var du är, säger Jonas Wessel.

Många mobilmodeller berörs

En rad olika mobilmodeller är drabbade. PTS går inte ut med någon egen offentlig sammanställning.

Myndigheten uppger att det finns en problematik som handlar om modell i kombination med operatör och nät. Därför kan informationen bli felaktig.

Däremot har mobiltillverkaren Doro och operatören Telenor gått ut med information om berörda mobilmodeller. De finns i en lista i faktarutan längst ned.

Kan säljas fortfarande

Det har visat sig att en del problematiska mobiler fortfarande kan finnas till försäljning.

PTS tycker egentligen inte att sådana mobiler ska få säljas, men det är en fråga för Konsumentverket.

– Om du köper en ny mobil, vare sig det är via en operatör, en butik eller online, se till att fråga om den kan nå 112 via operatörens nät, uppmanar Jonas Wessel.

Kontakta din operatör

Förutom att agera snabbt och byta mobil om man kontaktas av sin operatör har PTS andra viktiga uppmaningar:

  • Kontakta din operatör om du har frågor om mobilmodell och abonnemang för mer information.
  • Testring inte 112. SOS Alarm varnar för att det gör det svårare för människor som behöver hjälp på riktigt.
  • Hjälp familj och vänner med byte av telefon.
  • Ge inte bort eller använd gamla mobiler som du har liggandes. Ta den till återvinningen.

Hjälp varandra

Jonas Wessel understryker särskilt att det är viktigt att hjälpa personer som har det svårt med ny teknik. Inte minst kan det vara problematiskt för en del äldre och sjuka.

– Det här är krångligt. Min far är 82 år och har haft en stroke. Jag hjälpte honom att kolla om hans telefon var berörd. Det var den inte.

– Den som är lite piggare kan hjälpa andra. Kolla om det är någon i din omgivning som behöver hjälp, uppmanar han.

Mobiler som måste bytas ut

Här är några av de mobilmodeller som måste bytas ut. Observera att listan inte är komplett.

Din mobil kan beröras även om den inte står med på listan.

Uppgifterna kommer från Telenor och Doro.

Doro

  • 326IGSM
  • 332GSM
  • 334GSM
  • 334GSM IUP
  • 338GSM
  • 341GSM
  • 345GSM
  • 409GSM
  • 409S GSM
  • 410GSM
  • Doro 1360
  • Doro 1362
  • Doro 1370
  • Doro 1372
  • Doro 1375
  • Doro 1378
  • Doro 1382
  • Doro 1385
  • Doro 2404
  • Doro 2414
  • Doro 2415
  • Doro 2424
  • Doro 5031
  • Doro 540X
  • Doro 5516
  • Doro 5517
  • Doro 6031
  • Doro 6038
  • Doro 6041
  • Doro 6050
  • Doro 6051
  • Doro 6061
  • Doro 6520
  • Doro 6521
  • Doro 6526
  • Doro 6530
  • Doro 6531
  • Doro 6621
  • Doro 7070
  • Doro Liberto 650
  • Doro PhoneEasy 505
  • Doro PhoneEasy 507
  • Doro PhoneEasy 507S
  • Doro PhoneEasy 508
  • Doro PhoneEasy 509
  • Doro PhoneEasy 510
  • Doro PhoneEasy 515
  • Doro PhoneEasy 516
  • Doro PhoneEasy 520
  • Doro PhoneEasy 530X
  • Doro PhoneEasy 605
  • Doro PhoneEasy 608
  • Doro PhoneEasy 609
  • Doro PhoneEasy 610
  • Doro PhoneEasy 612
  • Doro PhoneEasy 614
  • Doro PhoneEasy 615
  • Doro PhoneEasy 621
  • Doro PhoneEasy 622
  • Doro PhoneEasy 624
  • Doro PhoneEasy 631
  • Doro PhoneEasy 632
  • Doro PhoneEasy 715
  • Doro Secure 580
  • Doro Secure 580 IP
  • Doro Secure 580 IUP
  • PRIMO 215
  • PRIMO 305
  • PRIMO 401
  • PRIMO 405
  • PRIMO 406
  • PRIMO 805
  • SC1230
  • SC1330
  • SC1550
  • SX1567

Dessa Doromodeller fungerar bara om programvaran har uppdaterats via FOTA. Doro uppmanar användarna att läsa i manualen hur man gör:

  • Doro 1881
  • Doro 2820
  • Doro 2821
  • Doro 2881
  • Doro 4100H
  • Doro 5861
  • Doro 6821
  • Doro 6881
  • Doro 7001H
  • Doro 7011
  • Doro 7031
  • Doro 7081
  • Doro 731X
  • Doro 780X
  • Doro 780X IUP

    iPhone

    • 4/4S

    Nokia

    • 100/105/130/301
    • 100/105/130/301
    • 1110i
    • 1208
    • 3310
    • 3720
    • 6310
    • C2-01

    Samsung

    • Xcover 271
    • Xcover 550
    • GT-E1150
    • GT-E1200
    • GT-E1080
    • GT-S5610
    • Galaxy Trend Plus

    Huawei

    • F616
    • F617
    • F656
    • F685
    • FC612E

    Sony Ericsson

    • J108i

    Catepillar

    • CAT B30

    Källa: Telenor, Doro

    Dölj faktaruta
    Anna Bäsén
    Publicerad 2025-12-18

    Kontakta Redaktionen

    Tidningen Senioren
    Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
    Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

    Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

    Senioren är

    en medlemstidning för SPF Seniorerna.
    Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
    ©2025 Senioren - När insidan räknas
    Byggd med av WonderFour