Få hushåll ser ljusare på sin ekonomi, enligt en ny rapport. Äldre är klart mer pessimistiska än yngre. Många tvingas ta sina sparpengar för att klara utgifterna.
Få hushåll känner sig tryggare ekonomiskt. Äldre är betydligt mer negativa till den egna ekonomin än yngre.
Det visar Swedbanks nya rapport om hushållens syn på sin ekonomi 2025.
Swedbanks undersökning gjordes strax efter att regeringen aviserat skattesänkningar i höstbudgeten. Trots detta verkar optimismen lysa med sin frånvaro, enligt bankens rapport.
Äldre betydligt mer pessimistiska
Andelen som är mer optimistiska över den egna ekonomin i år jämfört med för ett år sedan ökar endast marginellt, från 33 till 35 procent.
Framför allt är det yngre som ser mer positivt på sin egen ekonomi. Bland 18 till 29-åringar är 42 procent mer positiva. Det kan jämföras med endast 22 procent bland de som är 65 till 79 år.
Hushåll med höga inkomster positiva
Swedbank lyfter även att män generellt är mer positiva än kvinnor.
Mest optimistiska är hushåll med höga inkomster, på 65 000 kronor eller mer. Här har hälften blivit mer positiva än för ett år sen. Till de mest positiva hör även personer som bor i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt i Småland.
Pessimismen består – särskilt i vissa grupper
Andelen som är pessimistiska över sin ekonomi är i stort sett densamma som förra året och ligger på 21 procent.
Här finns bland annat många singelhushåll, ensamstående med barn och personer som bor i övre Norrland.
Måste ta av sparpengarna för att klara sig
Swedbank konstaterar att det märks tydligt att det har varit en tuff period ekonomiskt för många hushåll.
Nästan två av tre har tvingats ta hela eller delar av sitt sparkapital för att klara av olika typer av utgifter under året.
Var fjärde person uppger att de är stressade eller oroliga över sina boendekostnader.
Många sparar trots allt
Majoriteten, åtta av tio, svarar att de kommer att spara lika mycket eller mer som tidigare.
Men nästan vart tionde hushåll har inget sparande. Orsaken till detta är i regel att man inte har råd att spara.
Låg konsumtionsvilja bland hushållen
Knappt fyra av tio planerar att lägga pengar på större inköp till hemmet, som vitvaror, eller en semesterresa. Men nästan varannan har inga planer på att konsumera mer.
Swedbanks undersökning bygger på Kantar Sifos nationellt representativa mediapanel med drygt 3 000 personer. Ungefär lika många deltog förra året.
Årets rapport visar att skillnaderna mellan olika grupper i samhället fortsatt är stora – inte minst mellan unga och gamla.
