Apoteket drar nu tillbaka den efterfakturering som gjorts till drygt 14 000 Apodoskunder. 88 procent av de drabbade är 65 år och äldre.
– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra. Vi borde redan från början tagit ansvar för det problem som vi själva skapat och vi ber våra kunder om ursäkt, säger Apotekets vd Ann Carlsson.
Kunder som berörs kommer att få information inom de närmaste dagarna.
Apoteket gjorde fel
Det var vid ett byte av IT-system för Apodos i maj 2015 som en felprogrammering gjordes.
Effekten blev att systemet drog av en summa av slutpriset som inte skulle dras av.
Kunderna skulle betala
Felprogrammeringen upptäcktes i mars, varvid Apoteket beslutade att kräva kunderna på den felande summan. Sammanlagt skulle två miljoner kronor drivas in.
Efterfaktureringen lades ovanpå den ordinarie fakturan som skickades ut i slutet av april och början av maj. Några kunder skulle betala upp till 2 000 kronor kronor extra, i ett fall 4 400 kronor.
Många svårt sjuka
Men nu har Apoteket alltså ångrat sig.
Många av de som skulle efterkrävas på pengarna är äldre och personer med demenssjukdom.
Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se
79 000 får Apodos
Totalt finns cirka 177 000 dospatienter i Sverige.
Av dessa får 79 000 sina läkemedel från Apodos.
Felfaktureringen gällde vissa läkemedel utanför läkemedelsförmånen.
Källa: Apoteket