Konsumentverket föreslår för regeringen att all telefonförsäljning förbjuds.
I våras gav regeringen Konsumentverket i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka.
Nu kommer myndigheten med rapporten ”Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod”.
– Affärsmetoden är problematisk i sin grundkonstruktion. Då räcker det inte med tillsyn eller skarpare regler, säger konsumentombudsman och generaldirektör Cecilia Tisell.
Grundproblematiken består enligt Konsumentverket i att konsumenten blir överrumplad under ett samtal. Förutsättningarna att fatta väl avvägda beslut blir därmed beskurna.

Telefonförsäljning har i många år ställt till problem för många konsumenter och det blir inte bättre. Trots konsumentskyddande insatser och ny lagstiftning handlar en oproportionerligt stor del av anmälningarna, klagomålen och frågorna till Konsumentverket fortfarande om telefonförsäljning.
– Telefonförsäljning har varit, vill jag påstå, det största konsumentproblemet under många år, säger Cecilia Tisell.
Nix-registret
Om affärsmetoden inte förbjuds föreslår myndigheten i andra hand ett system som ska ersätta dagens Nix-register, dit man kan anmäla sig för att inte bli uppringd av försäljare.
I stället ska försäljningssamtal endast tillåtas till de konsumenter som har klargjort att de vill bli uppringda.
Rapporten pekar på att sex av tio personer inte svarar i telefon från okända nummer för att slippa försäljare. Något som innebär att många missar viktiga samtal från till exempel sjukvården och polisen.
Hos regeringen
Bollen ligger nu hos regeringen. Civilminister Erik Slottner (KD) säger i ett pressmeddelande att han kommer att gå genom rapportens förslag.
– Jag reagerar starkt på uppgifter om att många hamnat i kläm vid telefonförsäljning. Inte minst äldre, språksvaga och personer med vissa funktionsnedsättningar drabbas illa, säger Erik Slottner.