Se upp för D-vitaminbrist i vinter
Nyheter | d-vitamin
Foto: Colourbox

Se upp för D-vitaminbrist i vinter

Äldre är en av de grupper som riskerar att få i sig för lite D-vitamin. Inte minst detta år när många äldre tillbringar mer tid inomhus. Livsmedelsverket rekommenderar alla över 75 år att ta extra kosttillskott.

Jan Hagberg
Publicerad 2020-11-27

D-vitamin får vi i oss på två sätt: Via maten och via solen, då det bildas D-vitamin i huden när vi exponeras för den.

I maten är det främst via fet fisk som lax, sill och makrill. Vissa livsmedel som mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och matfett kan också innehålla det om de är D-vitaminberikade. Det finns också en del i bland annat ägg och kött.

Brist på D-vitamin kan orsaka rakit, ”engelska sjukan” hos barn, vilket är mjukt och missformat skelett och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna.

Under sommarhalvåret är solens strålar mot huden den viktigaste källan och D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

Men vissa personer och grupper kan alltså behöva ett extra tillskott under den mörkaste årstiden.

Extra viktigt

Livsmedelsverket rekommenderar att alla barn under två år och alla vuxna över 75 år tar ett extra tillskott för att få tillräckligt med D-vitamin och att det är extra viktigt under vinterhalvåret.

Enligt Livsmedelsverket saknas det breda och representativa studier om D-vitaminnivåer hos svenskar men det underlag som finns pekar på att nivån för vissa grupper är otillfredsställande, bland annat hos vissa invandrargrupper och äldre som tillbringar lite tid utomhus.

Och med tanke på att många äldre tillbringat mer tid inomhus detta år på grund av coronapandemin så kan det vara värt att tänka på.

Livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram intag D-vitamin varje dag för följande grupper:

  • Spädbarn och barn under två år.
  • Barn och vuxna under 75 år

Livsmedelsverket rekommenderar 20 mikrogram D-vitamin varje dag för följande grupper:

  • Vuxna med lite eller ingen solexponering.
  • Vuxna över 75 år

Utöver det rekommenderar Livsmedelsverket tillskott till vissa grupper enligt följande:

  • 10 mikrogram per dag till alla barn under två år och alla barn och vuxna som inte äter fisk eller berikade livsmedel. Det rekommenderas också till barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren.
  • 20 mikrogram tillskott av D-vitamin per dag rekommenderas till alla över 75 år samt barn och vuxna som bär kläder som täcker ansikte, armar och ben eller inte är ute i solen under sommaren OCH dessutom inte äter fisk och D-vitaminberikade livsmedel.
Jan Hagberg
Publicerad 2020-11-27
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas