Påstridiga telefonförsäljare kan lätt locka dementa att skuldsätta sig. Nu vill geriatrikspecialisten Karin Sparring Björkstén se en lagändring.
”Trots vår moderna konsumentlagstiftning finns det många som på grund av sjukdom, ålderssvaghet, dålig utbildning eller bristande kunskaper i svenska inte kan hävda sin rätt mot telefonförsäljare.” skriver Karin Sparring Björkstén, överläkare samt specialist i psykiatri och geriatrik, på Svd Brännpunkt.
Som exempel nämner hon en alzheimersjuk man vars telefon är spärrad för försäljare och där alla räkningar betalas med autogiro, just för att han inte kan hantera sin ekonomi själv.
Det hindrar dock inte att ett företag där han redan är kund ringer upp honom och får honom att säga ja till nya tjänster – som sedan leder till att han förlorar både telefon och trygghetslarm, samt får betalningsanmärkning.
”Det skulle vara enkelt att ändra på lagen så att avtalet/köpet inte träder i kraft förrän kunden har gjort en aktiv åtgärd. Detta skulle gälla alla avtal/köp då en säljare kontaktar en potentiell kund, till exempel på gatan eller per telefon.” föreslår Sparring Björkstén.
Den som inte klarar att skriva under ett hemskickat avtal och få det postat kanske inte heller ska ses som kapabel att tecka avtal menar hon.
Läs hela debattartikeln i Svd här:
Många kan inte hävda sin rätt mot telefonförsäljare