Nyheter

Stopp för muntliga avtal över telefon

Muntliga avtal ska inte längre räcka som bindande när det gäller telefonförsäljning av premiepensionstjänster. Regeringen kommer med en proposition under hösten.

Publicerad 2013-08-09

Konsumenternas bank- och finansbyrå har under lång tid rapporterat om konflikter efter avtal om premiepensionstjänster som slutits över telefon.
Veteranen.se har också rapporterat om fall där äldre personer påtvingats avtal och räkningar utan att vara de har varit medvetna om att någon affär gjorts upp.

Finansmarknadsminister Peter Norman (M) vill enligt Ekot gå längre och i framtiden kräva att även andra finansiella tjänster måste säljas och köpas efter skriftlig överenskommelse. Exakt vilka han tänker sig ska först utredas.

Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson välkomnar förslaget. Han ser gärna att praktiskt taget all telefonförsäljning, från el till telefon, måste kompletteras med skriftligt beslut.

Kristdemokraterna har tidigare krävt att regeringen ska gå fram med starkt ökat konsumentskydd vid telefonförsäljning. Partiet vill att alla köp vid telefonförsäljning ska bekräftas skriftligen av konsumenten för att gälla.

Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se

Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas