SVT:s tydliga målgrupp: 20-40-åringar
Foto: Charlotta Lambertz/SVT
Nyheter | public service

SVT:s tydliga målgrupp: 20-40-åringar

SVT:s viktigaste målgrupp när det gäller nyheter digitalt är personer mellan 20 och 40 år. Det framgår tydligt i deras jobbannonser.

Jan Hagberg
Publicerad 2024-02-16

– Jag är inte förvånad. SVT har tidigare uppvisat en skev syn på sina målgrupper, säger SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström.

”Du är den som garanterar en säker breaking news-leverans och en bra innehållsmix för våra definierade målgrupper som finns i åldersspannet 20-40 år”, står det bland annat i annonsen när public service-företaget söker en nyhetsredaktör till SVT Nyheter Online.

Det innebär att SVT:s nyheter som finns på deras hemsida svt.se, appen SVT Nyheter, text-tv eller i deras sociala kanaler i första hand ska rikta sig till personer mellan 20 och 40 år.

SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström.

Det uttalade målet finns dock inte när det gäller ”vanligt” tv-tittande på linjär tv, om du till exempel ser en nyhetssändning från Aktuellt eller Rapport.

SVT är ett public service-företag som är skattefinansierat och i deras uppdrag ingår att ”spegla den svenska mångfalden, vara av god kvalitet, allsidiga och relevanta. Utbudet ska som helhet präglas av folkbildningsambitioner”.

Men när det gäller digitala nyheter är deras definierade målgrupper mellan 20 och 40 år.

En nyhetsredaktör på SVT är operativt ansvarig för det dagliga nyhetsarbetet online och är den som leder det arbetet.

– Förra året fick SPF Seniorerna SVT att inkludera 80-plussare i sina opinionsmätningar och jag har tagit upp med SVT:s VD Hanna Stjärne att public services redovisning inte heller omfattar de äldsta seniorerna. Så deras ursäkter känns som tomma ord, säger Peter Sikström.

Senioren har kontaktat SVT för att få svar på följande frågor.

  • Varför stannar ert definierade målgruppsfokus vid 40 år?
  • Finns det ingen risk att det blir en smalare bevakning om era definierade målgrupper är mellan 20 och 40 år?
  • Tycker ni att ni lever upp till kravet att public service ska ”spegla den svenska mångfalden, vara av god kvalitet, allsidiga och relevanta. Utbudet ska som helhet präglas av folkbildningsambitioner” när ni så tydligt anger att era definierade målgrupper online är mellan 20 och 40 år?

Johannes Kardell, onlinechef på SVT, svarar nedan på frågorna skriftligt.

”Tack för att du hör av dig så att jag kan förklara. Formuleringen som du nämner kan peka fel, möjligen ska vi fundera på att omformulera den. Självklart har SVT hela befolkningen som målgrupp och våra nyheter ska beröra de viktigaste frågorna, oavsett ålder. Men just för att vi ska nå alla så behöver vi fokusera extra på målgruppen 20-40 eftersom vi inte når dem lika bra som andra åldersgrupper. Nedan svar på dina frågor.”

Varför stannar ert definierade målgruppsfokus vid 40 år?

”Vi stannar inte vid 40 år, däremot har vi valt att ha det som fokus för nyhetstjänsten online (SVT Nyheter) för att det är 20-40 år som vi har svårast att nå via andra plattformar, exempelvis våra tv-program Rapport och Aktuellt. Den målgruppen befinner sig helt enkelt inte framför tv:n. För att nå ut brett med våra nyheter, alltså även till den åldersgruppen, behöver vi bli bättre att presentera nyheter i Nyhetstjänsten för dem”.

Finns det ingen risk att det blir en smalare bevakning om era definierade målgrupper är mellan 20 och 40 år?

”Nej, det innebär inte att vi inte bevakar frågor och gör journalistik som är intressant och relevant för andra målgrupper/åldrar. Däremot har vi under lång tid haft en övervikt av exempelvis ämnen och vinklar som berör andra än just personer i åldern 20-40 år. För att finnas till just för alla i hela Sverige behövde vi också öka fokuset på att göra nyheter som är relevant för 20-40, för att jämna ut balansen”.

Tycker ni att ni lever upp till kravet att public service ska ”spegla den svenska mångfalden, vara av god kvalitet, allsidiga och relevanta. Utbudet ska som helhet präglas av folkbildningsambitioner” när ni så tydligt anger att era definierade målgrupper online är mellan 20 och 40 år?

”Det tycker jag att vi gör, sedan kan vi säkerligen alltid bli bättre. Men att ha en definierad målgrupp innebär inte att vi inte gör en bredd av nyheter som är relevanta för många. Vi jobbar en hel del med förklarande journalistik vilket jag tycker tydligt präglas av folkbildningsambitioner – oavsett ålder. Genom att vi har ett brett utbud både på vår sajt/app och i våra tv-program så ser vi inte en risk med att vi lägger lite extra fokus online på åldern 20-40”.

Jan Hagberg
Publicerad 2024-02-16

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas