Nyheter

Syns du så finns du

Publicerad 2011-03-03

Det är fredag kväll. Jag sätter mig i tv-fåtöljen och börjar zappa mellan tv-kanalerna. Kändisshower och lekprogram avlöser varandra. De unga deltagarna ler stort och den medelålders programledaren med de knallvita tänderna ler ännu större. De äldre deltagarna lyser dock med sin frånvaro. Först när jag hamnar hos SVT och frågesportprogrammet Vem vet mest ser jag en person som är äldre än 60 år.

Dyster bild
När äldre tar plats i massmedierna sker det för det mesta i nyhetsrapporteringen. Bilden är ofta dyster. Äldre framställs som gamla, sjuka, drabbade och hjälpbehövande.

Enligt en undersökning som opinionsinstitutet Skop gjort på uppdrag av Veteranen tycker 91 procent av de tillfrågade att äldre skildras på det här sättet i massmedierna. Uppfattningen är starkast hos de yngre mediekonsumenterna.
Knappt tio procent tycker att massmedierna beskriver äldre på ett positivt sätt. Här är det den aktiva och pigga pensionären som folk ser framför sig.

Inte förvånad

Håkan Jönson, universitetslektor vid Socialhögskolan i Lund, är inte förvånad över resultatet. I sitt arbete har han undersökt hur äldre framställs i media och hävdar att bilden av äldre som finns hos allmänheten hänger samman med hur media framställer dem.
– Äldre avbildas för att de anses ha problem. De associeras med sjukdom och hälsoproblem, det är en stereotyp. När man läser artiklar söker man efter den bekräftelsen, säger han.

Samtidigt säger han att äldre också framställs i många andra sammanhang. Problemet är att vi som mediekonsumenter inte reflekterar över dessa personer som gamla, sjuka och hjälpbehövande så länge det inte görs till en poäng. Handlar nyhetsinslaget om en 70-årig professor ser vi inte honom som en gammal person utan som just en professor.

Bild av bilden
Jesper Strömbäck, professor i journalistik, är kritisk mot undersökningar av det här slaget. Han anser att den säger mer om vilken bild människor har av mediebilden. En mer nyanserad bild framkommer också i Skop-resultatet, där de svarande – trots att de upplever en negativ bild av äldre – ändå tycker medierna klarar att beskriva deras verklighet ganska bra.
– Man får inte ett svar på hur mediebilden egentligen ser ut. Svaret påverkas av vilken uppfattning man själv har av äldre. Ett klassiskt påstående är att massmedierna bara har dåliga nyheter, men det stämmer inte.

Medelålders tittare
I Veteranens Skop-undersökning tycker 73 procent av samtliga tillfrågade att programmen i SVT och TV4 vänder sig till medelålders tittare. Endast 16 procent tror att tv-programmen i första hand vänder sig till äldre tittare. Elva procent tror att programmen vänder sig till de yngre tittarna. Endast en procent tycker att media beskriver verkligheten så att de känner igen sig. Slutsatsen är att svenskar tycker att tv i första hand är en angelägenhet för medelålders människor.

Håller inte med
Men de ansvariga håller inte med. De flesta personer i ledande ställning som Veteranen har talat med inför denna artikel var samtliga medelålders män. Bara en är äldre än 50 år. På SVT, Sveriges Radio och TV4 vill man ogärna tala om äldre som en särskild publik. Både SVT och Sveriges Radio ska ta hänsyn till språkliga och etniska minoriteter och funktionshindrade, men för ålder finns inget motsvarande hänsynstagande.

Text: Peter Söderlund

Texten är ett utdrag ur Veteranen nr 2, som finns ute nu, och en del av en längre artikelserise om Ålderism. Ett tidigare utdrag har publicerats på Veteranen.se. Det hittar du här:

Pensionärsjävlar
för unga tittare

I tv-serien Pensionärsjävlar vänder Kanal 5 upp och ned på den stereotypa bilden av pensionärer.
Målgruppen är i första hand unga tittare, men tv-serien har fått en bred uppslutning. Även äldre tittare har bänkat sig framför tv-apparaterna.
– Den yngre generationen glömmer lätt att äldre människor kan vara humoristiska och anarkistiska. En pensionär är för många en äldre dam med hund eller en tillbakadragen person, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.
Den stereotypa bilden av pensionärer är en förutsättning för att humorn i programmen ska fungera. Utan den hade framgången inte blivit så stor. Tv-serien har satt rekord för ett program som sänds kl 22 i Kanal 5.

Här kan du köpa Veteranen till din mobil eller Ipad:

Här kan du prenumerera på Veteranen (obs, prenumerationen gäller from nästa nummer)

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas