Äldreomsorgen har hamnat på undantag när dagens socionomstudenter ska utbildas. Det visar en ny studie vid Örebro universitet.
Socionomprogrammet och sociala omsorgsprogrammet slogs ihop år 2007. Forskarna Maria Bennich och John Brauer vid Örebro universitet har analyserat effekterna.
- Det vi ser är att socionomprogrammet i praktiken verkar ha slukat det sociala omsorgsprogrammet. Omsorgsämnet har en svag ställning i dagens socionomutbildning, säger Maria Bennich till Äldre i Centrum.
Forskarna har gjort en analys av utbildningsplaner och mejlat en enkät till programansvariga till samtliga 19 lärosäten som erbjuder socionomutbildningen.
Obligatoriska kurser
- Äldre och åldrande hanteras oftast som en ”målgrupp” bland andra, exempelvis inom ett livsloppsperspektiv. Det är mindre vanligt med obligatoriska kurser om social omsorg, säger Maria Bennich.

På 18 av 19 lärosäten ges valbara kurser, varav 13 lärosäten erbjuder kurser om åldrande och två lärosäten mer övergripande kurser inom social omsorg.
Få med kunskap
Cirka 15 procent av studenterna väljer dessa kurser.
Följden blir att arbetsgivare har svårare att rekrytera socionomer med kunskaper om social omsorg och äldre.
Detta trots att en åldrande befolkning ökar behoven av stöd.
Diskussion behövs
Maria Bennich frågar sig om dagens socionomutbildning verkligen kan möta kravet på kompetens i omsorgs- och åldrandefrågor i framtiden.
- Detta aktualiserar diskussionen kring generalist- kontra specialistutbildningar. Men också vilka krav som ställs på kompetens bland personal inom äldreomsorgen, säger Maria Bennich.
Alla åldersgrupper
2007 sammanfogades det sociala omsorgsprogrammet och socionomprogrammet.
Socionomutbildningen är en generalistutbildning med inriktning mot alla ålders- och målgrupper som behöver stöd enligt Socialtjänstlagen.