På fyra månader har Veteranen fått 11 000 fler läsare. Tidningen ökat från 209 000 läsare till 220 000, enligt Orvesto Konsuments nya räckviddsmätning. Statistiken bygger på intervjuer som görs över hela landet.
– Många är trötta på ungdomsfixeringen i övrig media och den rädsla som finns i samhället för att inte var tillräckligt ung eller trendig. Det behövs en tidning som ser seniorer som människor i första hand, med behov, drömmar och problem precis som alla andra, säger Ylva Bergman, Veteranens chefredaktör.
– Seniorer behövs i samhällsutvecklingen, både som kreativa individer, entreprenörer och påverkare. Dessutom visar aktuell forskning att hjärnan fortsätter att utvecklas som äldre. Jag tror Veteranen mix av politik, relationer, nyheter och flärd är en viktig ingrediens i framgången, säger Ylva Bergman
– Vår redaktion en förutsättning för framgången, professionella medarbetare i olika åldrar och med olika perspektiv ser till att mixen blir spännande, överraskande och inkluderande.
– Veteranen är Sveriges Pensionärsförbunds medlemstidning och det är också en organisation som bestämt sig för att påverka politiken och aktivt driver frågor inför valet om boende, ekonomi och omsorg – och kämpar mot ålderismen. Då känns det bra att medlemmarna gillar sin tidning, säger Ylva Bergman.
Av statistiken framgår också att Veteranen läses av ca 132 000 kvinnor och 87 000 män. Merparten av läsarna är i åldrarna 65-80 år.
Ett annat mått på tidningens storlek är upplagan. Den mäts av Tidningsstatistik AB (TS) och visar att upplagan var 207 900 ex för helåret 2012. En ökning med 3 100 ex jämfört med 2011.