Kristianstad kommun – där finns Sveriges bästa hemtjänst 2025. Det visar senaste upplagan av SPF Seniorernas Hemtjänstindex.
Tanken med SPF Seniorernas Hemtjänstindex är att göra det lätt för en kommun att se var man enklast kan förbättra hemtjänstens kvalitet. Man ska också kunna jämföra hemtjänstens kvalitet mellan kommuner.
Indexet lanserades första gången 2022 och uppdateras årligen. Modellen för att räkna fram indexet är framtagen av mätexpertis med stöd av Allmänna arvsfonden.
På tisdagsmorgonen (2/12) avslöjades vilken kommun som uppnår de allra högsta poängen och därmed kan kalla sig Sverigebäst på hemtjänst.
Fyra delar
Kristianstad har sammanlagt lyckats bäst i de fyra grenarna med huvudrubrikerna information, flexibilitet, utförande och teknik.
Hur har då kommunen arbetat under året för att utveckla kvaliteten på hemtjänsten så effektivt?
Nicolaj Håkansson är hemtjänstchef i Kristianstad kommun. Han pekar på en rad saker.
– Vi har bland annat arbetat med resultatet av Socialstyrelsens Brukarundersökningen för 2024. Varje enhet har sedan identifierat utvecklingsområden att arbeta med på enheten. Sedan har vi även valt ut verksamhetsövergripande utvecklingspunkter för att få en helhet.
Hela tiden
Exempelvis har informationen på kommunens hemsida förbättrats. Den är mer tillgänglig och den berättar mer om vad medborgarna vill ha information om.
Det handlar allmänt om att hela tiden försöka förbättra verksamheten, menar Nicolaj Håkansson.
– Vi har till därför arbetat mer systematiskt med struktur och uppföljning av det pågående kvalitetsarbetet.
Som en raket
Placeringarna de senaste åren i Hemtjänstindex antyder att man jobbar rätt. Förra året kom kommunen på 35:e plats, 2023 blev man 57:a.
Andra satsningar, fortsätter Nicolaj Håkansson handlar om att utveckla teamarbetet kring personer med hemtjänst.
– Vi som förvaltning satsar också mycket på olika utvecklingsprojekt. Bland annat har vi ett fortlöpande arbete med att se över biståndsprocessen.
Måste uppmärksammas
Det är fjärde året i rad som SPF Seniorerna presenterar en genomgång av kvaliteten på hemtjänsten i landets kommuner.
– En sak som är tydlig i årets resultat är att flexibiliteten inom hemtjänsten minskar, säger SPF Seniorernas förbundsordförande Maria Larsson.

– Därför uppmärksammar vi särskilt att äldre måste få bestämma själva över sina insatser, kommunen kan inte bestämma vad man har för behov för dagen. En annan sak är att det måste finnas rutiner och scheman som gör att man kan lita på att hemtjänsten kommer på utsatt tid.
– Hemtjänstindex behövs verkligen för att driva på kvalitetsarbetet i hemtjänsten, säger Maria Larsson.
Goda exempel
Men inte bara för att sätta press på kommuner som har mycket att förbättra. Det handlar också om att uppmuntra.
– Eftersom vi så ofta möts av negativa nyheter om äldreomsorgen är det så oerhört viktigt att lyfta fram goda exempel som kommunerna kan lära sig av.
De som får topplaceringar behöver fortsatt vara ödmjuka och lyhörda, poängterar Maria Larsson.
– Ingen kommun är perfekt och även de som placerar sig högt i Hemtjänstindex har saker att arbeta med.
Den äldre i fokus
Vilka tips kan då Kristianstad ge till andra kommuner som vill lyfta sin hemtjänst? En nyckel enligt Nicolaj Håkansson ligger i begreppet medvetet bemötande.
– Vi har under flera år satsat på att alla medarbetare ska utbilda sig i vad detta innebär. I utbildningen lär man känna sig själv bättre och hur man reagerar på olika saker och situationer. Hur och varför personer med hemtjänst reagerar på det sätt som de gör. Detta för att på ett bättre sätt kunna möta varje enskild person.
– Det här ger också en bra grund till det fortsatta arbetet med personcentrerad vård och nära vård.
Flexibilitet
En annan nyckel till framgången i Kristianstad är att man erbjuder ett större mått av flexibilitet inom hemtjänsten.
– Vi arbetar sedan flera år utifrån IBIC som betyder individens behov i centrum och som innebär att intentionen är att möta personer med hemtjänst här och nu utifrån dagsform.
Kan du ge ett exempel?
– Är den planerade insatsen promenad men det regnar ute och personen inte känner för att gå ut så finns utrymmet för medarbetaren att erbjuda en annan insats utifrån det samlade behovet. Vi vill möta behov och inte bara sätta fokus på att utföra en insats, säger Nicolaj Håkansson.
Tio i topp
1 Kristianstad, Skåne (35)
2 Tjörn, Västra Götaland (48)
3 Halmstad, Halland (2)
4 Fagersta, Västmanland (41)
5 Tranås, Jönköping (30)
6 Kävlinge, Skåne (11)
7 Växjö, Kronoberg (7)
8 Klippan, Skåne (18)
9 Nacka, Stockholm (20)
10 Lund, Skåne (8)
Siffran inom parentes anges fjolårets placering.

Här hittar du hela listan över alla kommuner.
Sedan flera år erbjuder kommunen så kallad förenklad handläggning kring vissa insatser. I somras utvecklades det till något man kallar ”80+”.
– Det innebär att den enskilde medborgaren kan vända sig direkt till hemtjänstenheten för att få insatser som städ, tvätt, inköp och trygghetslarm utförda utan biståndsbedömning.
Inte lika för alla
Nicolaj Håkansson trycker avslutningsvis på något grundläggande för att kunna ha en hög kvalitet i hemtjänsten.
– Man ska komma ihåg att kvalitetsarbete är komplext. Det som den ena personen tycker är kvalitet är kanske inte det för den andre.
En kommun måste ge sin personal rätt förutsättningar att kunna arbeta med utveckling av kvalitet. Det måste ske på ett begripligt och enkelt sätt.
– Viktigast av allt är att lita på processen och på att medarbetarna har god kompetens och vilja att göra gott.
Gren för gren
Hemtjänstindex består av 4 ”grenar”. Så här placerar sig 2025 års bästa kommuner i de olika delindexen.
Delindex 1 – Information om hemtjänsten på kommunens webbplats
1 Staffanstorp
2 Nacka
3 Hultsfred
4 Växjö
5 Lund
6 Ronneby
7 Kungälv
8 Oskarshamn
9 Fagersta
10 Uppsala
Delindex 2 – Flexibilitet, nöjdhet med bistånds-processen, systematik
1 Vellinge
2 Tjörn
3 Kristianstad
4 Västervik
5 Landskrona
6 Nordanstig
7 Klippan
8 Mörbylånga
9 Växjö
10 Vännäs
Delindex 3 – De äldres nöjdhet med utförandet av hemtjänsten
1 Arjeplog
2 Vindeln
3 Gnosjö
4 Sorsele
5 Essunga
6 Sala
7 Karlsborg
8 Säter
9 Hagfors
10 Mellerud
Delindex 4 – Teknik, digitalisering, planering, utbildning, rutiner
1 Hörby
2 Vara
3 Trosa
4 Svedala
5 Hallsberg
6 Hultsfred
7 Gullspång
8 Karlshamn
9 Nässjö
10 Lund

…och här är raketerna
Hemtjänstindex utser också Årets utförarkommun och Årets raket.
Årets utförarkommun blir den kommun där de äldre är mest nöjda med utförandet av hemtjänsten. I år går titeln till Arjeplog.
Att bli utnämnd till ”Årets raket” innebär att kommunen har utvecklat sin kvalitet så mycket att man klättrat flest placeringar sedan förra året. Här är Gullspång den stora vinnaren som gått från plats 229 förra året till plats 33 i år.

Hemtjänstindex är inte bara siffror. En möjlighet för alla kommuner som vill förbättra sig är att beställa ett så kallat rapportpaket från SPF Seniorerna. I paketet ingår en skriftlig analys av kommunens resultat.
Här är mesta klättrarna, alltså kommunerna som lyckats göra landets största skutt uppåt i rankningen från noteringen 2024 (inom parentes) till årets placering.
- Gullspång 33 (229)
- Surahammar 90 (277)
- Ydre 62 (245)
- Gnosjö 43 (223)
- Hudiksvall 115 (274)
