Arbetsmiljön inom hemtjänsten granskas
Nyheter | omsorg

Arbetsmiljön inom hemtjänsten granskas

Sänkt sjukfrånvaro inom hemtjänsten kan frigöra stora resurser. Nu inleder myndigheter en granskning av arbetsmiljön.

Jonas Nordling
Publicerad 2025-05-06

Arbetsmiljöverket startar nu en nationell tillsynsinsats av hemtjänsten. Under tolv månader ska 700 arbetsplatser inspekteras. Det handlar om såväl kommunala som privata hemtjänstföretag, och inspektionerna kommer i första hand att ske på de lokala hemtjänstkontoren. Men även kommunernas förvaltningar och de privata företagens huvudkontor kommer att granskas.

– Vi har en demografisk utveckling där andelen invånare i arbetsför ålder minskar, samtidigt som andelen äldre som kommer att behöva vård i hemmet ökar. Ovanpå det ser vi att många i hemtjänsten blir sjukskrivna eller inte orkar jobba heltid. Det är en ohållbar ekvation. Vi vet att det finns ett starkt samband mellan sjukfrånvaro och arbetsmiljö. Samhället måste värna dem som ska vårda oss, kommenterar Malin Cato som är projektledare på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Hemtjänstpersonalen om sin arbetsmiljö

  • Jag har sällan eller aldrig möjlighet till återhämtning vid behov under arbetsdagen genom raster och pauser: 51 procent (Genomsnitt på svensk arbetsmarknad: 26 procent)
  • Jag kommer troligtvis inte kunna arbeta fram till önskad pensionsålder: 55 procent (31 procent)
  • Jag kommer på grund av arbetstider troligtvis inte kunna arbeta fram till pensionsåldern för mitt yrke: 56 procent (28 procent)
  • Jag har arbetat ensam och riskerat att hamna i otrygga eller hotfulla situationer minst en gång det senaste 12 månaderna: 45 procent (26 procent)
  • Jag har ett mycket eller ganska psykiskt ansträngande arbete: 80 procent (63 procent)
  • Jag kommer dagligen i nära kontakt med svårt sjuka eller människor med allvarliga problem: 65 procent (14 procent)
  • Min närmaste chef har 20 eller fler underställda: 65 procent (32 procent)
  • Jag har utsatts för våld eller hot i arbetet: 41 procent (19 procent)
  • Jag har en till några gånger under de senaste 12 månaderna varit utsatt för våld eller hot i arbetet: 27 procent (14 procent)
  • Jag har arbetat trots sjukdom för att jag inte har råd att vara sjuk: 52 procent (32 procent)
  • Jag har arbetat obekväm arbetstid minst några gånger i månaden: 74 procent (40 procent)

Källa: Arbetsmiljöverkets enkät, april 2025

Dölj faktaruta

Enligt Arbetsmiljöverket anmäler personal i hemtjänsten arbetssjukdomar och arbetsolyckor med sjukfrånvaro dubbelt så ofta som genomsnittet på svensk arbetsmarknad. Om antalet sjukdagar för undersköterskor i äldreomsorgen låg på genomsnittet skulle det innebära en ökning av 6 000 årsarbetare, enligt verket.

– Hemtjänsten är som alla andra vårdformer en komplex verksamhet där många parametrar kan förklara varför man har mycket sjukfrånvaro eller inte orkar arbeta heltid. Men för att fler ska vilja och kunna arbeta måste inte minst planering och schemaläggning utformas så att det finns möjlighet till återhämtning. Med kunskap, befogenheter och resurser går det att skapa en god arbetsmiljö för hemtjänstpersonal. Återigen, samhället måste värna dem som ska vårda oss, säger Malin Cato i ett pressmeddelande.

Tillsynen sker i samarbete med Försäkringskassan. Det som kommer att granskas är:

  • Ohälsosam arbetsbelastning
  • Belastningsergonomi
  • Hot och våld
  • Halk- och snubbelolyckor
  • Användning av arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete
Jonas Nordling
Publicerad 2025-05-06

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas