Årsmöte för SPF Seniorerna Aktiv Arboga 19 februari 2020
Landet runt | SPF Härjedalen
Några av de som avtackas för idogt arbete

Årsmöte för SPF Seniorerna Aktiv Arboga 19 februari 2020

SPF Härjedalen
Publicerad 2020-03-05

Ordförande Margaretha Jurstrand hälsade alla varmt välkomna till årets andra månadsmöte med årsmöte. Speciellt välkomnades nya medlemmar som var där för första gången samt våra gäster Marianne Avelin, SPF Seniorerna Västmanlandsdistrikt, Överste PG Persson, Försvarsmakten, Pär Johansson, Svenska Kyrkan samt skrivtolkarna Therese och Pauline från Tolkcentralen.

Årsmötet inleddes med parentation som genomfördes av Pär Johansson för våra under året bortgångna medlemmar genom att bl a tända ett ljus, läsa dikter av Alf Henriksson och Bo Zetterling.

Ordf summerade sedan föreningens verksamhet under senaste året och betonade hur värdefulla alla är som jobbar helt ideellt och som gör denna förening så aktiv och trevlig för oss alla. Därefter berättade vår gäst Marianne Avelin om verksamheten under senaste året men också vad vi har framför oss på distriktsnivå. Hon avslutade med att uppvakta med blommor med tanke på vårt jubileum.

Till ordförande för årsmötet valdes Sten Johansson och sedvanliga årsmötesförhandlingar genomfördes och avslutades med avtackningar av personer som lämnat vissa uppdrag. Omvalda ordf framförde ett stort tack till alla avgående för deras engagemang genom att överräcka en gåva.

Överste PG Persson gjorde en kort resumé om sina år inom Försvarsmakten. Alla förändringar, omorganisationer, kostnader etc som sker hela tiden.

Ordf informerade från senaste KPR-mötet (kommunens pensionärsråd) där det bl a har tagits upp problemet med att ”anropstaxi” inte fungerar som det bör.

Cina Jangeborn berättade att en grupp inom projekt ”Väntjänst” har träffats några gånger och håller som bäst på med att planera upplägget för att nå fram på bästa sätt. Hör av Er till Birgitta Rodenius eller Cina Jangeborn om fler är intresserade av att hjälpa till inom denna verksamhet.

Sten Johansson (resesektionen) informerade att resan till Nationalmuseet blev en härlig upplevelse. Han meddelade också att till kommande besök på ”Nordiska trädgårdar” (Stockholmsmässan) finns några platser kvar.

Jan-Olof Björklund informerade att biljettförsäljningen flyter på bra inför den kommande jubileumskonserten lördag 4 april, ”Claes Jansson & Internationalorkestern”. För dem som önskar fortsätta kvällen finns också möjlighet till en ”After Claes” konsertmeny på Stadskällaren.

Lotteridragning företogs innan ordförande avslutade med att tacka alla som kom, klubbmästeriet för kaffe och smörgås, Marianne Avelin, dagens gäst Överste PG Persson, Pär Johansson samt skrivtolkarna Therese och Pauline.

Hon hälsade också alla välkomna till nästa möte den 19 mars, då vi får besök av ”Generationskören”.

Var rädda om Er – använd reflexer så att ni syns i mörkret!

OBS!  För mer information och nyheter som dyker upp – kolla hemsidan ofta ….

Text: Barbro Gustafsson
Foto: Inger Kåberg Johansson

SPF Härjedalen
Publicerad 2020-03-05

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.