Den livsviktiga styrketräningen
Hälsa & medicin | Träning
Foto: Colourbox

Den livsviktiga styrketräningen

Styrketräning kan göras med eller utan redskap. Dessutom är det aldrig försent att börja träna.

Tidningen Senioren
Publicerad 2020-11-12

Det finns faktiskt ingen åldersgrupp som har så god nytta av att styrketräna som 70+. Du som är i 80-årsåldern kan öka både din kondition och muskelstyrka med mellan 50 och 100 procent med hjälp av träning.
För bästa effekt bör du träna styrka två-tre gånger i veckan, minst tio minuter per tillfälle. Alla stora muskelgrupper behöver tränas: armarna, benen, magen och ryggen. Lårmusklerna är de första som förlorar styrkan, men redan efter ungefär två månaders träning kan man få tillbaka den.

En bra övning för lårmusklerna är:

  • Sätt dig på en stol
  • Res dig från stolen
  • Stanna till i rörelsen med lätt böjda knän
  • Om du vill öka belastningen kan du antingen sträcka upp armarna när du reser dig, eller hålla en tyngd i vardera handen.
    Källa Vårdguiden
Tidningen Senioren
Publicerad 2020-11-12
senioren-nr-8
Artikeln är hämtad ur Senioren nummer 8 / 2020. Missa inget innehåll - bli medlem i SPF Seniorerna och få Senioren kostnadsfritt eller starta en prenumeration på Senioren.
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas