Träna med Madelein Månsson – se tv-klippen
Hälsa | Träna | träning

Träna med Madelein Månsson – se tv-klippen

Nu finns det 21 tv-klipp med olika övningar med Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson. Du hittar länkar till alla övningarna längre ned. Uppdaterad i maj

Jan Hagberg
Publicerad 2021-03-09

De 21 övningar som finns nu hittar du nedan.
Under respektive övning finns en länk till tv-klippet med just den övningen också.

Vi har även samlat alla övningar på Seniorens youtube-kanal. Den sidan hittar du här.

Stärk dina armar och axlar

Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson visar hur du kan sitta ned och stärka dina armar och axlar. Har du inte hantlar eller vikter går det bra med petflaskor som fylls med vatten. Ha inte för tunga vikter utan välj en vikt som du med lätthet kan kontrollera.
Du hittar övningen här

Stärk dina viktigaste muskler

Musklerna på baksidan av låret är bland de viktigaste vi har och är de muskler som slutar fungera först hos de flesta av oss, skriver Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson. Här visar hon hur du enkelt stärker dem. Det är också en av hennes favoritövningar som hon gör varje morgon och kväll. Klicka på bilden för att se tv-klippet.
Du hittar övningen här

Stärk dina höftmuskler

Tänker du på att träna dina höftmuskler så att de inte börjar göra ont? Höftproblem kan ha ett antal orsaker, till exempel artros eller svaga höftmuskler. I den här övningen visar Madelein Månsson hur du stärker dina höftmuskler.
Du hittar övningen här.

Stärk ländryggen

Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson visar här hur du stärker din ländrygg. Du kanske någon gång har haft ryggskott och det sätter sig ofta där. Den här övningen stärker ländryggen de sista fem kotorna.
Du hittar övningen här.

Stretchövning

Tänker du på din hållning? Brukar du sträcka på dig? Om vi kommer ihåg att sträcka på oss varje dag och samtidigt göra en stretchövning är mycket vunnet. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson visar hur du gör.
Den övningen hittar du här

Träna magmusklerna

Att träna magmusklerna är viktigt av flera anledningar. Du får starkare bålmuskulatur, snygg hållning och förhindrar ryggproblem.
Den övningen hittar du här.

Trappträning

Nyttan av att gå i trappor, både upp och ner, har uppvärderats. Trappträning bygger upp styrkan i ben och rumpa och förbättrar balansen. Leta efter ”bra” trappor i din vardag. Helst en trappa med cirka 60 trappsteg som du dagligen kan gå uppför. En gång om dagen, varje dag. Det ger resultat!
Den övningen hittar du här.

Fingerträning

Det är alltid bra att mjuka upp lederna. Speciellt om du har artros. Seniorens Må Bra-expert Madelein Månssons enkla och sköna övningar smörjer fingrar, handleder och axlar. Allt på under tre minuter. Bra att göra varje dag.
Den övningen hittar du här.

Träna tricepsmuskeln

Gäddhäng, bingovingar…kärt barn har många namn. I den här övningen visar Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson hur vi stärker upp baksidan av armarna, det vill säga tricepsmuskeln. Plocka gärna fram ett träningsband.
Den övningen hittar du här.

Öva på att ta dig upp

Det är lätt att trilla men kanske inte lika lätt att ta sig upp. Här visar Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson det enklaste och bästa sättet att komma upp efter ett fall.
Den övningen hittar du här.

Bicepsträning

Elastiska träningsband är utmärkta när du vill träna med motstånd. Här visar Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson hur du stärker dina biceps i en övning du gör tryggt sittande.
Den övningen hittar du här.

Balansträning

Det är superviktigt att balansträna varje dag. Här bjuder Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson på världens enklaste balansövning. Att stå med två fötter på marken. Men övningen har såklart en liten utmaning också…
Den övningen hittar du här.

Konditions- och rörlighetsträning

Konditions- och rörelseträna sittande – går det? Det går alldeles utmärkt. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson visar en sittande övning där hela kroppen gås igenom. Skelettet blir stärkt, du får upp pulsen och hjärtat får jobba.
Den övningen hittar du här.

Magmuskler

Stärk dina magmuskler med denna enkla övning som utförs liggande. Det svåraste kan vara att komma ihåg att suga in naveln mot svanken så att ryggen ligger kvar tätt mot golvet. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson visar hur du gör.
Den övningen hittar du här.

Knäböj

Dina viktigaste muskler sitter på baksidan av låren. Istället för att bara böja dig framåt när du ska plocka upp något – träna upp dem med djupa knäböjningar. Dessutom lätta att få till i vardagen. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson visar hur du gör.
Den övningen hittar du här.

Rörlighetsträning

Det kan knaka och sträcka och kanske inte känns som ett vanligt gympapass – men rörlighetsträning är den bästa present du kan ge dig själv. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson går igenom hela kroppen. Både på stol och stående.

Höftböjaren

Ont i ryggen? Sitter mycket? Då bör du göra höftböjaren som Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson visar här. Tänk på att sätta foten mot en stol som står stadigt mot väggen, annars mot en soffa eller din säng.
Den övningen hittar du här.

Plankan – bra för hela kroppen

Plankan tränar hela kroppen. Den är absolut inte lätt första gången men den kan göras både snäll och tuff. Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson visar båda varianterna, den klassiska plankan och smygande plankan.
Den övningen hittar du här.

Rörlighet & balansträning

* Musklerna på framsidan av våra lår känns ibland stela av för mycket sittande. Då är det skönt att försiktigt sträcka ut musklerna så att de mjukas upp. Seniorens Må bra-expert Madelein Månsson visar den här övningen där du tränar både rörlighet och balans samtidigt.
Den övningen hittar du här.

Balansträning

  • Att nöta in en nya vana tar 30 dagar. Seniorens Må Bra-expert och seniortränare Madelein Månsson tipsar om hur du får in rutinen och visar en av de allra viktigaste övningarna för alla över 60 år. Nämligen balansträning. Så fram med tandborsten!
  • Börja försiktigt och gör bara så mycket du orkar och kan. Tänk på att balans är färskvara. Vissa dagar är man starkare, vissa dagar svagare. Men träning ger färdighet och det viktigaste är att du gör det. Hellre lite och ofta än mycket och sällan.
  • Om du gör övningarna regelbundet kommer du snart att märka att du blir starkare och får bättre balans. Tänk på att Madelein tränat länge – man ska bara jämföra sig med sig själv! Små, små steg kan göra stor skillnad för din hälsa.
  • Den övningen hittar du här.

Kungen av övningar

Seniorens Må Bra-expert Madelein Månsson demonstrerar en styrketräningsövning som kallas ”Kungen av övningar” Övningen tar två minuter och 25 sekunder och du hänger med så gott du kan.
Den övningen hittar du här.

 

Jan Hagberg
Publicerad 2021-03-09

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2022 Senioren - När insidan räknas