Mer än var tioende svensk tycker att vårdens digitala tjänster gör det svårare att boka tid hos läkare. Och nästan var femte kvinnlig pensionär tycker detsamma. Ibland upplevs det så krångligt att man struntar i att boka tid.
Vårdens digitala tjänster får både ris och ros av svenskarna, visar Internetstiftelsens nya undersökning Svenskarna och internet 2025.
Visst underlättar vårdens appar och digitala tjänster när ett läkarbesök ska bokas. Det anser mer än dubbelt så många internetanvändare jämfört med de som tycker att apparna försvårar.
Nästan fyra av tio tycker att e-tjänsterna underlättar. Skälen är bland andra det här:
- inga telefonköer
- inga telefontider att passa
- bättre överblick över lediga tider
- man slipper prata i telefon om man ogillar det eller har telefonskräck
- vårdpersonalen blir avlastad
- man uttrycker sig hellre i skrift än i tal
- man får en skriftlig dokumentation som underlättar.
Men många tycker tvärtom att det är krångligare att boka digitalt. Fler än var tionde tycker att appar och e-tjänster försvårare och här finns en skillnad mellan generationer. Bland dem som tycker att det blir svårare finns nästan dubbelt så många i pensionsåldern, jämfört med 18–64-åringar. Fler än var femte över 75 tycker att e-tjänsterna försvårar. Även personer med funktionsnedsättning och de som inte använder internet varje dag tycker att det är svårare.
Skälen till att det upplevs som försvårande att boka digitalt är bland andra de här:
- man vet inte vad symptomen beror på och vet därför inte vilken vårdkategori man ska välja
- det finns ingen möjlighet att rådgöra med sköterska inför bokningen och man får därför ingen vägledning för att hamna rätt
- det är svårt att beskriva symptomen i text
- svårigheter att uttrycka sig i skrift
- man upplever att det finns färre tider lediga online
- tidskrävande (enklare att ringa)
- e-tjänsterna är svårnavigerade och krångliga
- man tycker inte att man kompetens för att ”förstå sig på” apparna
- man saknar valbara alternativ.
FRÅGA & SVAR
FRÅGA OCH SVAR FRÅN UNDERSÖKNINGEN
Tycker du att hälso- och sjukvårdens appar och e-tjänster underlättar eller försvårar tidsbokning av läkarbesök jämfört med bokning via telefonsamtal eller på plats på vårdcentral?
Så svarar samtliga åldrar
Underlättar: 38 %
Försvårar: 13 %
Varken underlättar eller försvårar: 30 %
Har ingen aning: 19 %
Så svarar olika åldersgrupper
20-, 30-, 40-talister
Underlättar: 23 %
Försvårar: 21%
50-talister
Underlättar: 28 %
Försvårar: 15%
60-talister
Underlättar: 39 %
Försvårar: 12 %
70-talister
Underlättar: 39 %
Försvårar: 12 %
80-talister
Underlättar: 38 %
Försvårar: 15 %
90-talister
Underlättar: 51 %
Försvårar: 6%
00-talister
Underlättar: 47 %
Försvårar: 8 %
Källa: Svenskarna och internet 2025
Denna krånglighet gör att nästan var fjärde person har avstått från att boka läkare.
– Även om svenskarna ser många fördelar med hälso- och sjukvårdens e-tjänster tycker många att de är svårnavigerade eller krångliga att använda. Att människor avstår från att boka läkarbesök för att e-tjänsterna är för svåra är något vi ser i alla åldrar, säger Jannike Tillå, chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen.
Bland yngre pensionärer har var fjärde man och var femte kvinna avstått från bokning. Nästan var tioende kvinna i åldersgruppen har avstått flera gånger, jämfört med 7 procent av männen.
FRÅGA & SVAR
Har du avstått från att boka en tid hos läkare för att någon av hälso- och sjukvårdens appar och e-tjänster är för svåra att använda?
Så många svarar ”ja” i olika åldersgrupper
20-, 30-, 40-talister: 26 %
50-talist: 21%
60-talist: 19 %
70-talist: 23 %
80-talist: 27 %
90-talist: 20 %
00-talist: 28 %
Källa: Svenskarna och internet