En telefonförsäljare från Svea Telecom har förmått en dement kvinna att byta teleoperatör. Följden blev att kvinnan förlorade sitt trygghetslarm.
Den äldre kvinnan har en förvaltare, och därmed inte rätt att ingå juridiska avtal. Ändå har det alltså kunnat ske.
Operatörsbytet uppmärksammades när kvinnans släkting, Michael Söderström, hittade ett välkomstbrev från Svea Telecom. Två dagar senare slutade kvinnans telefoner att fungera, och med det hennes trygghetslarm som var kopplat till hennes förra teleoperatör, rapporterar Svenska Dagbladet.
– Svea Telecom har helt själva tagit över hennes abonnemang från Telia, och helt plötsligt fungerar inte hennes larm. Det är ett armband som hon ska kunna trycka på om hon trillar, säger Michael Söderström.
Michael Söderström har begärt att få ut en ljudinspelning från samtalet mellan Svea Telecom och kvinnan. Men bolaget vägrar och hänvisar i stället till tingsrätten.
Svea Telecom har tidigare anklagats för att systematiskt bearbeta äldre personer.
Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se
Varnar för bolaget
I förra veckan gick Konsumentverket, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna ut med en gemensam varning för Svea Telecom.
Bolaget har enligt myndigheterna dragit på sig ett stort antal anmälningar och klagomål från upprörda kunder.