Dina promenader stärker försvaret mot stroke
Hälsa & medicin | Nyheter | Hälsa
Foto: Colourbox

Dina promenader stärker försvaret mot stroke

Promenerar du varje dag minskar du risken för stroke - och drabbas du ändå så minskar risken för att stroken blir allvarlig.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2018-09-21

Drygt 26 000 personer drabbades av stroke i Sverige 2016. Och enligt Sahlgrenska akademin är stroke en av de vanligaste orsakerna till bestående kroppslig funktionsnedsättning. Men med motion kan du förbättra dina odds.

Tydlig koppling

– Det är anmärkningsvärt att även lätt fysisk aktivitet kan ha en så tydlig koppling till hur du klarar dig när du drabbas av stroke, säger Katharina Stibrant Sunnerhagen, professor i rehabiliteringsmedicin vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, och en av artikelförfattarna till en studie publicerad i tidskriften Neurology.

Sitter du still kan det vara värt att börja röra på dig, det behöver inte röra sig om hård träning eller långa pass för att ge effekt.

Två kvartar om dagen

– Det räcker med promenad en dryg halvtimme varje dag, eller två kvartar om dagen, för att personer i studien ska hamna på den lägre risknivån för allvarlig stroke, säger Katharina Stibrant Sunnerhagen.

För en stillasittande person som drabbas av stroke är risken sex på hundra att stroken ska bli allvarlig. För en person som promenerar en halvtimme varje dag, eller fyra timmar i veckan, är risken för att en stroke ska bli allvarlig hälften så stor, tre på hundra.

Goda chanser

Vad skiljer då en allvarlig stroke från en mildare stroke?

– Den som får en mildare stroke stannar kanske uppemot en vecka på sjukhus och kan sedan fortsätta sin rehabilitering hemma, med goda chanser att komma tillbaka till sitt vanliga liv och återgå i arbete. Efter en allvarlig stroke behövs betydligt längre tid på sjukhus, och ibland även vård på vårdhem, konstaterar Katharina Stibrant Sunnerhagen.

Hälsosamma val

Att du motionerar är bra, ännu bättre om du dessutom sköter blodsockret och låter cigaretterna ligga orörda. Och föredrar du att simma eller utöva någon annan typ av motion går det naturligtvis lika bra som att promenera.

Frida Andersson Johansson
Publicerad 2018-09-21
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor inom medicin, pensioner & skatter, må bra samt sex & relationer.