Du KAN åka utan giltig biljett – resenärer fortfarande upprörda på SL
Nyheter | resor

Du KAN åka utan giltig biljett – resenärer fortfarande upprörda på SL

Från och med onsdag (28/10) måste du ha en giltig biljett innan du kliver på någon av SL:s bussar. Undantag görs om du vid en kontroll kan bevisa att du inte kunnat köpa en biljett eller inte kunna blippa ditt SL-kort med reskassa. Problemet är att nästan ingen känner till detta. "Det är inte klokt", säger Lena Carnell, 72.

Jan Hagberg
Publicerad 2020-10-28

Det blev en stor kritikstorm när SL:s nya regler om att du måste ha en giltig biljett innan du kliver på en buss blev kända.

Många upprörda läsare hörde av sig till Senioren och även SL har fått ta emot stora mängder klagomål eftersom en stor grupp människor inte har möjlighet att skaffa en giltig biljett innan de kliver på bussen.

Många har inte en smart telefon och kan inte ladda ner SL:s app. Många som har en smart telefon kan och vill inte ladda ned SL:s app.

Många kan inte blippa sin reskassa innan avfärd och många kan inte heller ta sig till ett ombud som säljer SL-biljetter.

Rimlighetsbedömning görs

Efter den massiva kritiken kom SL med ett förtydligande om vad som gäller när man inte har möjlighet att skaffa en giltig biljett innan avresa.

Vid en eventuell kontroll ska en rimlighetsbedömning göras.

-Det kan till exempel innebära att en resenär som saknar smartphone och reser från en plats där ingen biljettförsäljning finns kan åka buss och blippa biljett vid slutmålet, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg i ett pressmeddelande som skickades ut förra veckan.

Lena Carnell skrattar uppgivet när hon hör detta.

-Där jag åker buss finns det ingen stolpe att blippa på. Jag kan inte göra det över huvud taget. Enda gången jag kommer till en plats där jag kan göra det är när jag ska in till Stockholm, då kan jag göra det vid Jakobsbergs station. Men annars så kan jag inte blippa mitt kort eftersom jag inte åker förbi någon plats där jag kan göra det.

”De har inte en aning om vad som gäller”

Hon reagerar också på de stora dekaler som är uppsatta på bussarna där det står att man inte får kliva ombord på bussen om man inte har giltig biljett.

-Jag har pratat med många som inte har en aning om vad som gäller. Det är många som inte kommer att våga kliva på bussen nu även fast de har rätt att göra det.

Lena Carnell ger inte mycket för SL:s agerande.

-Det är inte klokt. När jag har frågat varför det inte är någon information om detta så fick jag svaret att SL inte kan gå ut med det eftersom det då inte är så många som skulle köpa biljetter. Men det är ju en stor grupp människor de inte tänker på här.

Lena Carnell fortsätter:

-Folk är oroliga för att det ska komma ombord en kontrollant på bussen. Jag har en lapp med ett telefonnummer som en eventuell kontrollant kan ringa till om jag åker buss utan att ha haft möjlighet att blippa mitt kort men hur många har det? Du måste vara som jag är, stor i käften och kunna prata. Men det är det ju inte alla som kan.

”Vi måste kunna fortsätta köra våra bussar”

Presskommunikatören Aleksander Krajisnik på SL beklagar att en grupp människor hamnar i kläm.

-Vi gör inte detta för att jävlas. Vi är inte ute efter att sätta dit äldre människor eller andra personer med till exempel funktionshinder. Men vi måste med de instrument vi har kunna fortsätta köra våra bussar. Och för de fallen man helt saknar möjlighet att blippa sitt kort och stöter på en kontrollant så kommer rimlighetsbedömningen in. Hade den här personen kunnat blippa sitt kort eller köpa biljett med sin smartphone eller på annat sätt, säger Aleksander Krajisnik.

Att det är dåligt med information om detta och att det på bussarna står dekaler om att du måste ha en giltig biljett innan du kliver ombord förklarar han så här:

-Jag tror att då kan vem som helst säga att de saknar en smartphone och att de kan resa hur de vill. Samtidigt ska en rimlighetsbedömning göras och den typen av resonemang kommer inte att gälla för alla.

”De flesta äldre vill göra rätt för sig”

Och det är inte gruppen äldre människor som har svårt att skaffa en giltig biljett SL vill åt. Det är de som utnyttjar systemet.

-De flesta äldre vill göra rätt för sig och vi vet att vi gör det svårare för dem. Men alternativet är att inte köra bussarna över huvud taget. Med all respekt för den svårigheten så måste man förstå att läget är väldigt, väldigt allvarligt, säger Aleksander Krajisnik.

Många undrar varför inte SL, som man gjort på många andra ställen i landet, flyttar blippstolpen till mitten av bussen.

-Vi har tittat på detta en, två, ja tre gånger och varje gång dömt ut den lösningen både vad gäller säkerhet och drift. Jag recenserar inte vad andra har gjort men det är inte säkert att det håller i längden att installera detta. Sen har vi 2 200 bussar och att börja flytta om stolpar på dem samtidigt som vi måste ha alla bussar i trafik för att undvika trängsel går inte.

Väntar på skyddsglas

Men SL hoppas att en annan lösning snart ska vara på plats och det är ett skyddsglas som ska skydda chaufförerna.

-Vi har tillsammans med Nobina skickat ett skyddsglas till Arbetsmiljöverket för två veckor sedan och då sa de att det ser lovande ut men att höjden inte var fullgod. Vi har justerat detta och inväntar nu svar från Arbetsmiljöverket.

Hur lång tid det dröjer kan han inte svara på.

-Jag vet inte, jag vågar inte svara på det. Men förhoppningsvis så snart som möjligt, avslutar Aleksander Krajisnik.

Så än så länge så kan du åka buss utan giltig biljett om du kan övertyga en kontrollant om att du inte kunnat blippa ditt SL-kort.

Även om informationen är en annan på SL:s bussar.

Jan Hagberg
Publicerad 2020-10-28
Våra experter
Vår panel består av experter på seniorfrågor som seniorhälsa, pensioner & skatter, träning samt sex & relationer.

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2015 Senioren - När insidan räknas