KO tar strid för lurad bankkund
Cecilia Tisell, generaldirektör och konsumentombudsman (KO). Foto: Konsumentverket
Nyheter | Vägledning

KO tar strid för lurad bankkund

Nu finns hopp för bedrägeridrabbade John-Erik Johansson i Stockholm att få tillbaka 100 000 kronor. Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot Nordea.

Jan Arleij
Publicerad 2023-12-08

– Så kallade bankbedrägerier är ett växande problem. Många konsumenter drabbas oerhört hårt när de i ett slag förlorar alla sina sparpengar. Därför väljer vi nu att företräda en privatperson i en tvist mot banken, säger Konsumentombudsmannen (KO) Cecilia Wisell i en kommentar.

Syftet med målet är enligt KO att få ytterligare domstolspraxis på området än den som redan finns. Fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken
Sommaren 2022 kom en dom från Högsta domstolen som ökar drabbade konsumenters möjligheter att få pengarna tillbaka av banken efter ett bedrägeri.

– Men HD-domen är inte direkt vägledande för alla typer av bankbedrägerier utan det behövs mer domstolspraxis för att hjälpa de bedrägeridrabbade konsumenterna, menar KO som anser att bankerna i många fall har tolkat lagen fel.

Swishade över

En av många drabbade är 79-årige John-Erik Johansson. Han blev uppringd av en bedragare som med påhittade uppgifter påstod att han utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto.

Bedragaren instruerade honom att det enda sättet att få tillbaka pengarna var att göra en ”makuleringstransaktion” via Swish. Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade.

Vägleder inte

– Eftersom han inte lämnat ut några uppgifter till bedragaren, utan lurats att själv swisha över pengarna, är HD-domen från 2022 inte direkt vägledande, menar KO.
Nordea å sin sida menar att eftersom John-Erik Johansson själv höjt gränsen i Swish och fört över pengarna så har han inte rätt till ersättning.

Och med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får konsumenten i dessa fall svara för hela förlusten själv.

Välkomnar prövning

För att få John-Eriks Johanssons sak prövad av domstol har KO beslutat att bevilja så kallat KO-biträde.

Det är ett KO-biträde

KO-biträde innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten står för rättegångskostnaderna om konsumenten skulle förlora målet. KO-biträde är en ovanlig åtgärd och något som myndigheten bara beviljar när ett fall är av stor principiell betydelse.

Dölj faktaruta

Stämningsansökan mot Nordea lämnades in på torsdagen (7/12) till Stockholms tingsrätt.

Biträdande konsumentombudsman Kristofer Johannesson säger i en kommentar till Sveriges Radio att ”det förefaller som fullt rimligt att man får ersättning i en sån här situation”.

Nordea å sin sida säger att man välkomnar att rättspraxis prövas.

Går målet Jan-Erik Johanssons väg kan det innebära att många lurade bankkunder får ersättning.

Bankföreningen varnar

Svenska bankföreningen som är bankernas branschförening menar att en förändrad praxis kan leda till fler bedrägerier. I stället för att åläggas att betala ut pengar till lurade kunder vill man se ett antal nya lagar och regler som gör det svårare för bedragarna.

Bland annat vill man se att tillgång till personuppgifter på nätet begränsas, något som utreds på uppdrag av regeringen. Ett annat förslag är att genom skärpta regler hindra identitetskapning, så kallad spoofing.

Enligt KO är frågan som domstolen har att pröva om banken i sin egenskap av avtalspart till den drabbade konsumenten har gjort vad som ankommer på banken för att skydda konsumentens pengar.

– Närmare bestämt om banken, med vetskap om den eskalerande bedrägerivåg som pågått sedan 2017, borde ha gjort mer för att skydda konsumentens pengar. Det vi ser idag är snarast att bedragarna använder de digitala banktjänster som bankerna tillhandahåller som lätt tillgängliga brottsverktyg och att detta sker år efter år efter år, säger KO Cecilia Tisell.

Cecilia Tisell.

– Med den AI-teknik som bankerna tillämpar redan idag för att motverka penningtvättstransaktioner vill jag påstå att det inte finns några ursäkter för bankernas underlåtenhet att med teknikens hjälp identifiera och stoppa transaktioner som kan misstänkas ske under bedragares inflytande.

Återstår för KO, Bankföreningen och alla brottsoffer att se på vems sida domstolen ställer sig.

Dölj faktaruta

Jan Arleij
Publicerad 2023-12-08

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas