Tandvården: Chans lära mer om dina rättigheter
Foto: Getty Images
Nyheter | Satsning

Tandvården: Chans lära mer om dina rättigheter

Nu startar en kampanj för att stärka patienter som behöver tandvård.

Jan Arleij
Publicerad 2024-02-06

Den här veckan presenterar Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, en satsning för att informera om vilka rättigheter man har som patient i tandvården.

Men också vilken skyldighet tandvården har att ge opartisk information om bland annat prissättning och behandlingsalternativ.

Kampanjen som går under namnet ”Dina tänder, Dina rättigheter” är en del av en större informationsinsats för att stärka tandvårdens patienter.

– Det finns ett stort behov av information om tandvård till både patienter och vårdgivare. Bland annat om vilka ekonomiska stöd som finns och hur de är utformade, säger TLVs kommunikationschef Maria Bjurö i en kommentar.

– Patienter behöver kunskap för att kunna göra välgrundade val genom att jämföra priser och förstå tandvårdens referenspris och vårdgivarnas prissättning.

Tandpriskollen

Sedan 2020 tillhandahåller TLV prisjämförelsetjänsten tandpriskollen.se.
Går man in där finns korta filmer om de olika stöden och vad man har rätt till som patient i tandvården.

– Det finns också material för utskrift som man kan skriva ut och ta med när man besöker sin mottagning eller som mottagningen kan skriva ut och ge till sina patienter, säger Maria Bjurö.

Många håll

Genom att använda Tandpriskollen som ett nav för information om tandvård hoppas TLV att det ska bli lättare för tandvårdspatienterna att ta del av information som idag finns hos flera aktörer.

Kampanjen kommer att synas bland annat sociala medier, på bussar och i ett urval av fackpress, bland annat Senioren.

”En informerad patient kan ifrågasätta”

Informationsinsatsen för att stärka tandvårdens patienter är ett regeringsuppdrag som TLV genomför tillsammans med Försäkringskassan, Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Regioner, Privattandläkarna, Praktikertjänst, Folktandvården, patient-, professions-, brukar- och anhörigorganisationer.

Så här beskriver socialminister Jakob Forssmed (KD) i ett regeringsbeslut vad uppdraget går ut på.

– Tandvårdspatienter får inte alltid den information som de behöver för att kunna agera kravställare inom tandvårdssystemet. En informerad patient kan ställa frågor och ifrågasätta samt informera ansvariga myndigheter om vårdgivare som de upplever inte följer gällande regelverk. Som tandvårdspatient ska man till exempel få information om priset för en tandvårdsbehandling och information om alternativa behandlingar. Sådan information och aktuella prisjämförelser mellan vårdgivare är viktiga för att stärka tandvårdens patienter och därigenom stärka kontrollen över tandvården.

Uppdraget ska återrapporteras till regeringen senast 31 maj.

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2024-02-06

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas