Väntetiderna: Missar målet med 45 dagar
Foto: Gettyimages
Nyheter | Bostadstillägget

Väntetiderna: Missar målet med 45 dagar

Den genomsnittliga handläggningstiden under 2020 för att få bostadstillägg var 105 dagar. Regeringens tillskott har inte varit tillräckliga, säger generaldirektören Daniel Barr.

Jan Arleij
Publicerad 2021-04-23

Inför 2020 ställde regeringen nya krav på Pensionsmyndigheten:
• I slutet av 2020 får handläggningstiden för nya ansökningar om bostadstillägg inte vara längre än 60 dagar.
• I slutet av 2021 får handläggningstiden vara högst 40 dagar.

Men siffror från Pensionsmyndigheten till Senioren visar alltså att den genomsnittliga handläggningstiden för 2020 var 105 dagar.

Daniel Barr.

Andelen beslut som klarar 60 dagar var drygt 40 procent.

– Vi har visserligen erhållit en del extra medel från regering och riksdag för att korta våra köer. Men tillskotten har dock inte varit tillräckliga för att komma tillrätta med problemen, säger generaldirektör Daniel Barr till Senioren.

Vad har ni gjort för pengarna?

– Vi har genomfört en rad åtgärder som ett nytt systemstöd för handläggarna, ändrade handläggningsprocesser, nyanställningar och en omorganisation.

Blivit bättre

Trenden har också vänt, hävdar Pensionsmyndigheten och hänvisar till att handläggningstiderna fortsätter att förbättras under 2021. Handläggningstiden för avslutade ansökningar i februari var i genomsnitt 88 dagar.

– Vi ser en viss förbättring på senare tid men det är långt kvar till dess vi är nöjda, säger Daniel Barr.

Hälften inom två månader

Andelen beslutade ansökningar inom 40 respektive 60 dagar var under januari och februari 2021 på ungefär samma nivå: 55 procent av beslutade ansökningar i februari skedde inom 60 dagar och 45 procent skedde inom 40 dagar.

Dölj faktaruta

SPF Seniorerna har under lång tid riktat hård kritik mot Pensionsmyndigheten. Senast har man krävt ett möte med generaldirektören för att diskutera de orimligt långa handläggningstiderna och att det dessutom är svårt att komma fram på telefon.

I onsdags (21/4) blev mötet av.

– Vi tog upp att man som pensionär vill ha snabbare besked och att det brådskar när bostadstillägget är en viktig del av ens inkomst, särskilt som ensamstående, säger förbundsordförande Eva Eriksson.

– Mycket kring bostadstillägget upplevs också som krångligt och svårt att förstå. Vi framförde också att många medlemmar har svårt att nå Pensionsmyndigheten på telefon, vilket ärende man än har.

Rimlig tid ett måste

Diskussionerna föll väl ut, summerar Eva Eriksson.

– Utifrån mötet fortsätter vi att arbeta tillsammans kring hur vi kan informera bättre men också förenkla förståelsen och tillgängligheten. Det är viktigt för SPF Seniorernas medlemmar och alla andra seniorer att kunna få besked och svar på frågor i rimlig tid, det är vi överens om, säger förbundsordförande Eva Eriksson.

Med på mötet

SPF Seniorerna representerades av Eva Eriksson, Peter Sikström, Martin Engman och Anna Eriksson. Från Pensionsmyndigheten deltog Daniel Barr, Magnus Rodin, Carl-Magnus Löfström och Johan Andersson.

Dölj faktaruta

Daniel Barr var också nöjd med dialogen.

– Jag tror att vårt möte leder till bättre förståelse om situationen med långa handläggningstider för bostadstillägg och långa svarstider i vår kundservice, säger Daniel Barr.

Nio av tio

Myndigheten strävar å ena sidan efter att alla de som är berättigade till bostadstillägg också verkligen söker. Det finns ett stort mörkertal.

Men å andra sidan måste enligt uppgift till Senioren majoriteten av de ansökningar som kommer in – nio av tio – kompletteras, vilket förlänger handläggningstiden.

Måste nå ut

Många, nästan hälften, som söker är heller inte berättigade något bostadstillägg.

– Även om alla ska kunna söka och få beslut tar det tid från handläggningen av ansökningarna från de som verkligen behöver bostadstillägg, säger pressekreterare Johan Andersson.

– Vi behöver nå ut till pensionärerna med att fler som söker bostadstillägg ska förbereda alla uppgifter innan de ansöker.

Myndigheten: Så kan du korta tiden

Pensionsmyndigheten anser att en av grundorsakerna till långa handläggningstider är ofullständiga ansökningar.

Om sökande seniorer gör rätt från början kommer väntetiderna att gå ner kraftigt, säger Sabina Masic, som är enhetschef på Pensionsmyndighetens Bostadstillägg utveckling.

Sabina Masic.

Det här är hennes önskelista till alla som söker.

– läs och förbered alla uppgifter som behövs innan du ansöker eller kontaktar oss.
– innan du ansöker, kolla med hjälp av Pensionsmyndighetens Beräkna funktion på pensionsmyndigheten.se om du har rätt till bostadstillägg. Då får du snabbare besked.
– lägg tid på ansökan så att den är komplett och korrekt ifylld. Komplettering i efterhand betyder längre handläggningstid.
– ansök via webben.
– om du måste ansöka via pappersblankett – se till att den är komplett, korrekt ifylld och underskriven.

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2021-04-23

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hantverkargatan 25 B, 6 tr Stockholm
Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas