Hjälp om resan blir fel
Foto: Getty Images
Ekonomi | Annika om pengar

Hjälp om resan blir fel

Annika Creutzer
Publicerad 2025-09-17

Sommaren innebär ofta glada minnen från resor till nära och kära. Men ibland finns det smolk i bägaren – försenade tåg, inställda flyg och charterresan som var rent förskräcklig. Minnen vi helst vill glömma. Men i stället kan det vara dags att kräva kompensation. Med åren har det kommit tydliga lagregler kring vad vi har rätt att få. Dessutom kan försäkringar och andra skydd också ge kompensation. Tänk på att alltid framföra kraven skriftligt, gärna på mejl, så att du har en dokumentation av dina krav.
Vi börjar med den kompensation som transportföretagen ska ge oss.

Flyget:

Om du bokat en flygresa och flyget ställs in har du rätt att boka om eller få pengarna tillbaka. Dessutom ska flygbolaget kompensera dig med 250-600 euro (cirka 2 700-6 500 kronor) beroende på flygresans längd. Ersättningen kan halveras om resan blir mindre än två-fyra timmar sen. Numera betalas ersättningen ut även om det är bolagets egen personal som strejkar. Dessutom ska du få ersättning vid utresa för missade hotellnätter eller förlorad arbetsinkomst och vid försenad hemresa mat och boende. Du kan också få ersättning om du missar ett anslutningsflyg. Har du andra kostnader på grund av förseningen kan dessa komma att ersättas mot kvitton.
På Konsumentverkets hemsida finns en flygkalkylator som hjälper dig att räkna ut vilken ersättning du har rätt till. Det finns flera företag som erbjuder tjänsten att kräva in din ersättning mot provision men i de flesta fall bedömer jag det som en onödig utgift.

Tåget:

Om tågsträckan är kortare än 15 mil gäller lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Blir resan minst 20 minuter försenad kan du kräva avdrag på biljettpriset. Under 40 minuters försening är ersättningen 50 procent av biljettpriset, 40-59 minuter 50 procent och 60 minuter eller mer hela biljettpriset. Väljer du ett annat färdsätt för att hinna fram kan det också ersättas.
Om tågsträckan är 15 mil eller längre gäller EU:s tågpassagerarförordning. Den gäller också om du reser en kortade sträcka från Sverige till ett annat EU-land. Inom olika EU-länder kan reglerna skilja sig åt. När förordningen gäller är ersättningen vid försening på 60-119 minuter 25 procent av priser. Är förseningen längre ersätts 50 procent av priset och i båda fallen ersätts utgifter för måltid med 100 respektive 200 kronor.

Paketresa:

Har du bokat en paketresa är det arrangören som ska stå för ersättningen vid försening, inställd resa eller andra problem. Paketresa är när det ingår minst två tjänster i köpet, som exempelvis flyg och hotell.
På Konsumentverkets hemsida finns mer information om dina rättigheter. På Konsument Europa finns också bra information bland annat för resor som skett till eller inom andra EU-länder.

Försäkringar:

Utnyttja också dina försäkringar om resan blir försenad. De flesta har ett reseskydd i hemförsäkringen och ofta även på kortet som resan betalas med. Har du dessutom tagit en särskild reseförsäkring får du även ut pengar på den.
Ibland kan du få ut samma belopp från flera försäkringar då det gäller schablonersättningar. Ersättning för merkostnader, mot kvitton, ersätts vanligtvis bara av en. Kryssa inte i någon ruta som innebär att du avsäger dig ytterligare ersättningar.
Reser du med barnbarn under 18 år omfattas de vanligtvis av din hemförsäkrings reseskydd.

Konsumentskydd:

Får du inte ut den ersättning du anser dig ha rätt till kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Resor är en av de vanligaste tjänsterna som anmäls. Det kostar 150 kronor att få sitt klagomål bedömt och ARN tar bara emot fall där kravet är på minst 1 500 kronor. ARN:s utslag är bara rådgivande men seriösa företag brukar följa utslaget. På ARN:s hemsida finns exempel på hur tidigare fall har bedömts.

Konsumentskyddet vid resor förbättras ständigt. I juli i år enades EU:s transportministrar om vilka nya regler som de vill att flygbolagen ska följa i framtiden, bland annat bättre ersättningar till resenärerna och stärkt rätt till ombokning. Innan förslagen blir lag väntas förhandlingar med branschen.

Under åren har jag samlat på mig olika fall som bedömts hos ARN. Jag har här valt att ge anmälarna olika namn och förenkla händelsen:

*Bianca köpte en flygbiljett av en resebyrå. På flygplatsen upptäckte hon att namnet var felstavat och var tvungen att köpa en ny biljett. Resebyrån ville inte ersätta den nya biljetten. Hon anmälde till ARN som gav resebyrån rätt. Resenären är skyldig att kontrollera att namnet är rättstavade.

*Gunnel och hennes väninna köpte en paketresa med buss till Spanien. Det var högljutt kring hotellet och Gunnel klagade till resebyrån när hon kom hem. Men någon ersättning kunde hon inte få. Klagomål ska framföras på plats så att det finns möjlighet att rätta till olägenheterna.

*Georges ena resväska försvann på flygresan hem från Madrid och en annan väska skadades. George ville ha ersättning från resebyrån. Men det gick inte. George hade inte anmält skadat och försvunnet bagage på flygplatsen direkt när han hade landat. Och det är flygbolaget som är ansvarig för eventuell ersättning.

*Stellan köpte flygbiljetter till hela familjen till Frankrike. När de kom till flygplatsen hade flyget redan gått. Avgången hade tidigarelagts och flygbolaget hade skickat ett mejl till Stellan på den adress han uppgivit. Det räckte som information ansåg ARN och Stellan fick ingen ersättning för de nya biljetterna.

*Mikael hade köpt en flygresa Göteborg till Lima i Peru via Miami. När han skulle checka in fick han veta att det krävdes visum vid mellanlandningen i Miami. Han fick inte checka in och ville ha ersättning av resebyrån. Men ARN avslog begäran. En resenär är skyldig att själv kontrollera visumbestämmelser.

*Evert och Vera skulle åka på en charterresa till Turkiet. Evert hade bokat resan och lämnat mejl och telefonnummer. Men Evert fick en stroke och blev inlagd på sjukhus. Vera avbokade resan för dem båda. Bolaget registrerade inte avbokningen eftersom hon inte var beställare av resan (”huvudresenär”). Därmed fick de inte tillbaka halva kostnaden för resan enligt bokningsreglernas tidsgräns. Evert tillfrisknade och anmälde till ARN som bedömde att bolaget borde ha accepterat hennes avbokning eftersom även hon vad bokad på resan.

Annika Creutzer är Seniorens ekonomiexpert och privatekonomisk journalist.
experten@senioren.se

Annika Creutzer
Publicerad 2025-09-17

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas